با فریز اسپرم با ناباروری احتمالی در آینده خدافظی کنید!

اهداکنندگان اسپرم تنها کسانی نیستند که اسپرم خود را ذخیره می‌کنند. افرادی که قصد دارند در آینده بچه‌دار شوند نیز می‌توانند این کار را انجام دهند. بنابراین شما نیز برای افزایش شانس فرزندآوری خود در سال‌های آتی می‌توانید اسپرم فریز کنید. انجماد یا فریز اسپرم راهی عالی برای زوجین یا افراد مجردی است که قصد دارند شانس خود برای بچه‌دار شدن بیولوژیکی را در آینده حفظ کنند یا حتی افزایش دهند. اگر بیضه شما دچار مشکل است و با بیماری‌های خاصی دست و پنجه نرم می‌کنید، توصیه می‌کنیم قبل از اینکه شرایط تغییر کند برای فریز کردن اسپرم دست به کار شوید. ممکن است داروها و درمان‌های پزشکی بر روی قدرت باروری شما تاثیراتی بگذارند، بنابراین با فریز کردن اسپرم شما در آینده نیز همچنان می‌توانید فرزند واقعی خود را داشته باشید.

فریز کردن اسپرم

مراحل فریز کردن اسپرم

قبل از اینکه اسپرم خود را به بانک بسپارید، باید آزمایش خون دهید تا از نظر عفونت‌های مقاربتی غربالگری شوید. همچنین باید بسیاری از مدارک ضروری را ارائه دهید، پرسشنامه را پر کنید، قرارداد را بخوانید و فرم‌های قانونی را پر کرده و تحویل دهید. در ضمن قبل از نمونه‌گیری از شما می‌خواهند به مدت 2 تا 3 روز از رابطه جنسی خودداری کنید. روند انجماد یا فریز اسپرم فرآیند بسیار ایمن و ثابتی است که تحت مراحل زیر انجام می‌شود.

مرحله اول

پس از غربالگری بیماری‌های عفونی که در واقع بیماری‌های مقاربتی را بررسی می‌کند، یک نمونه اسپرم توسط فرد دریافت می‌شود. این اسپرم باید به روش خود ارضایی و در خانه یا کلینیک به دست آید. در صورتی که نمونه اسپرم را در منزل جمع‌آوری می‌کنید باید در اسرع وقت یا تنها ظرف چند ساعت اسپرم را به آزمایشگاه تحویل دهید.

مرحله دوم

نمونه اسپرم با میکروسکوپ تجزیه و تحلیل می‌شود تا مقدار مایع منی یا مایع انزال شده، قوام مایع، تعداد واقعی اسپرم و نحوه حرکت آنها مورد بررسی یا ارزیابی قرار گیرد. در واقع تحرک اسپرم بسیار مهم است.

هزینه فریز اسپرم

مرحله سوم

با توجه به نتیجه به دست آمده از تجزیه و تحلیل، اسپرم نمونه به دست آمده به یک تا 3 ویال تقسیم می‌شود و سپس هر ویال  با یک محلول انجمادی محافظت‌کننده اسپرم، مخلوط خواهد شد. این محافظ‌های انجماد شده برای جایگزینی آبی که به طور معمول در سلول اسپرم وجود دارد طراحی شده‌اند.

بنابراین این محلول از کریستالی شدن اسپرم بعد از یخ زدن جلوگیری خواهد کرد. از آنجایی که کریستالی شدن یخ اسپرم می‌تواند به غشای آن آسیب برساند، این ماده‌های محافظ نقش کلیدی در سالن نگه‌داشتن اسپرم دارند.

مرحله چهارم

در این مرحله نمونه تحت آزمایش در شرایط خاصی قرار می‌گیرد تا ذخیره شود. این مرحله نهایی است و اسپرم را برای ذخیره‌سازی منجمد می‌کنند. کل مدت زمانی که اسپرم‌ها می‌توانند منجمد شوند مشخص نیست اما متخصصان بر این باور هستند که اسپرم‌ها می‌توانند برای همیشه منجمد باقی بمانند.

روند انجماد اسپرم دهه 1960 معرفی شد و اسپرم می‌تواند تحت شرایطی که در نیتروژن مایع نگهداری شود به طور نامحدودی منجمد بماند. بارداری از اسپرم منجمد 30 تا 40 سال پیش گزارش شده که از روش آی یو آی و آی وی اف استفاده کرده‌اند.

بهترین سن برای فریز اسپرم

تعیین بهترین سن برای انجماد اسپرم یک انتخاب شخصی است که به عوامل مختلفی همانند شرایط فردی، اهداف تنظیم خانواده در آینده و سلامت کلی فرد متقاضی بستگی دارد.  در حالت ایده‌آل انجماد اسپرم در سنین پایین‌تر همانند اوایل دهه 20 یا 30 سالگی بیشترین شانس را برای حفظ اسپرم باکیفیت و مطلوب را ارائه می‌دهد.

با این حال پیشرفت در فناوری‌های تولیدمثل امکان انجماد اسپرم حتی در سال‌های بعد را فراهم کرده است. برای تشخیص بهترین زمان به منظور انجماد اسپرم توصیه می‌کنیم با متخصص حرفه‌ای مشورت کنید تا وضعیت باروری شما را ارزیابی کند و برای تغییر سبک زندگی به منظور افزایش کیفیت اسپرم شما را راهنمایی خواهد کرد.

هر یک از افراد می‌توانند در سنین مختلف برای فریز کردن اسپرم خود اقدام کنید و مزایای مختلفی بهره‌مند شوند. در بخش‌های بعدی شرایط فریز اسپرم در سنین مختلف را ذکر می‌کنیم.

فریز اسپرم در اوایل دهه 20

انجماد اسپرم در اوایل دهه 20 سالگی بیشترین شانس را برای حفظ اسپرم باکیفیت و مطلوب فراهم می‌کند. کیفیت اسپرم به طور معمول در اوایل دهه 20 سالگی به اوج خود می‌رسد و انجماد در این سن می‌توند بالاترین میزان موفقیت را برای درمان‌های باروری آینده تضمین کند.

فریز اسپرم در دهه 30

اگر در 20 سالگی اسپرم خود را فریز نکرده‌اید، 30 سالگی هنوز می‌تواند زمان بسیار خوبی برای انجماد اسپرم باشد. در حالی که ممکن است کاهش جزئی در کیفیت اسپرم نسبت به اوایل دهه 20 سالگی رخ دهد. البته این تفاوت‌های خیلی واضح و زیادی نخواهند بود.

انجماد اسپرم در دهه 30 سالگی یک گزینه عملی برای افرادی است که هنوز آماده تشکیل خانواده نیستند اما پیش‌بینی می‌کنند که در چند سال آینده این کار انجام می‌دهند.

انجماد اسپرم در دهه 40 سالگی یا بیشتر

در حالی که امکان فریز اسپرم در 40 سالگی و بعد از آن نیز وجود دارد اما باید در نظر داشته باشید که کیفیت و کمیت اسپرم به تدریج با افزایش سن کاهش می‌یابد. فریز اسپرم شاید در این سنین هنوز هم مفید باشد اما شانس موفقیت در درمان‌های آینده باروری ممکن است کاهش یابد.

هزینه فریز اسپرم چقدر است؟

هزینه انجماد اسپرم بیش از هر چیزی به کلینیک یا محل فریز کردن آن بستگی دارد. در برخی از مراکز ناباروری هزینه انجماد اسپرم بسیار گران است، در حالی که برخی دیگر از کلینیک‌ها هزینه زیادی بابت انجماد اسپرم دریافت نخواهند کرد. البته هزینه فریز اسپرم با هزینه نگهداری آن به طور سالانه متفاوت است.

در واقع شما با توجه به مدت زمانی که اسپرم خود را در بانک نگه‌داری می‌کنید باید هزینه‌هایی را در نظر بگیرید. در برخی موارد انجماد اسپرم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد البته شما باید شرایط خاص و ویژه‌ای داشته باشید. برای بررسی هزینه‌های مربوط به فریز اسپرم با کلینیک منتخب خود مشورت کنید.

نگه داشتن اسپرم برای بارداری

اسپرم خود را کجا فریز کنیم؟

به منظور انجماد یا فریز اسپرم خود باید به سراغ کلینیکی بروید که در این زمینه تجربه کافی داشته باشد و بتواند با هزینه‌های مقرون به صرفه این روند را برای شما انجام دهد و از اسپرم منجمد شما نیز به خوبی نگه‌داری کند. کلینیک ناباروری رستاک یکی از تخصصی‌ترین کلینیک‌ها در حوزه انجماد اسپرم است که بهترین تجهیزات را دارد و شما می‌توانید با تیم متخصص آن مشورت کنید.

منبع: https://rastakclinic.com

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!