چاقی عصبی چیست؟ و چرا استرس باعث چاقی می‌شود؟

ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا استرس باعث چاقی می شود؟ احتمالاً برای شما یا اطرافیانتان این اتفاق افتاده است که در موقعیت های استرس زایی مانند: امتحانات، فشار کاری، اعلام نتایج کنکور و… دچار پرخوری شده باشید. حتی ممکن است به تازگی غذا خورده باشید اما دلتان هوس شیرینی، فست فود و تنقلات کند! و پس از مدتی متوجه اضافه وزن بالای خود خواهید شد بنابراین در این مقاله از تیم قوی شیم به بررسی نقش استرس در افزایش وزن و عواملی که ممکن است در این رابطه نقش داشته باشند می‌پردازیم.

چاقی عصبی چیست؟

استرس می‌تواند یکی از دلایلی باشد که ممکن است باعث چاقی شود. با توجه به اینکه امروزه در زندگی اکثر افراد تنش‌های عصبی یا استرس وجود دارد، در سراسر جهان چاقی عصبی شیوع پیدا کرده است.

همانطور که اشاره کوچکی کرده‌ایم هنگامی که فرد در موقعیت‌های مختلف احساس استرس یا اضطراب را تجربه می‌کند، باعث می‌شود مقدار بیشتری غذا بخورد و متوجه آن نشود و احساس سیری در آن موقعیت نداشته باشد. حتی ممکن است پس از صرف غذا به ریزه خواری و خوردن تنقلات رو بیاورد و سعی داشته باشد تا آشفتگی ذهنی یا اضطراب خود را با مشغول شدن به مصرف خوراکی کم کند. بنابراین باید بدانیم چرا استرس باعث چاقی می شود و چگونه می‌توان آن را درمان کرد. پس در ادامه همراه ما باشید.

چاقی عصبی یا پرخوری با خوردن غذاهای فست فودی و ناسالم بر اضافه ورزن تاثیر میگذارد.
اثرات چاقی عصبی بر اضافه وزن

درمان چاقی ناشی از استرس

پس از آنکه متوجه شدیدچاقی عصبی چیست باید به دنیال راه درمان پرخورری و چاقی خود باشید و تلاش کنید تا کاهش وزن داشته باشید. در ادامه راهکارهایی در جهت درمان چاقی غصبی به شما معرفی کرده‌ایم:

1- تغذیه سالم داشته باشید

یکی از اولین قدم‌های درمان چاقی ناشی از استرس، تغذیه سالم است. افرادی که درگیر اضطراب هستند تمایل به خوردن فست فود، تنقلات شور و کیک و شیرینی دارند. این خوراکی ها به دلیل آنکه روغن بسیاری دارند، کالری زیادی به بدن شما وارد می‌کنند و در نتیجه منجر به افزایش وزن می شوند. ضمن اینکه شما با مصرف کالری ناسالم مدت زیادی احساس سیری نخواهید داشت و با خود میگویید چرا استرس باعث چاقی می شود؟ بنابراین از طریق مصرف خوراکی‌های سالم و متنوع مانند: سبزیجات، حبوبات، لبنیات کم چرب، تخم مرغ، ماهی و میوه‌ها می‌توان به کاهش وزن و کنترل استرس کمک کرد.

حتما بخوانید: چکار کنیم استرس نداشته باشیم؟

2- آیا استرس باعث چاقی می شود؟ بله با ورزش نکردن!

ورزش علاوه بر کمک به سلامت جسمانی، به سلامت روح و ذهن شما کمک می‌کند. ورزش سبب کاهش استرس و بهبود سوخت و ساز بدن و افزایش سطح سریتونین و دوپامین در بدن می‌شود. ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا، کوهنوردی و یوگا می‌توانند به کاهش استرس و درمان پرخوری کمک کنند.

اگر پاسخ این سوال آیا اضطراب باعث چاقی می شود؟ را میخواهید بدانید. باید به شما بگوییم با ورزش نکردن به اضافه وزن خود کمک کرده‌اید!
درمان چاقی عصبی با ورزش

3- از مشاوره کمک بگیرید

اگر برای درمان چاقی خود نیاز به کمک فرد دیگری دارید و احساس می‌کنید کسی شما را درک نمی‌کند، می‌توانید از روانشناس کمک بگیرید تا او با مشاوره‌های تخصصی و ایجاد قوت قلب در شما، به کاهش اضافه ورزن و استرس شما کمک کند. از تکنیک‌های روانشناسان می‌توان به مواردی مانند: تمرینات تنفس، مدیتیشن و… اشاره کرد.

4-آیا اضطراب باعث چاقی می شود؟ بله با کم مصرف کردن آب!

کم مصرف کردن آب می‌تواند سبب کاهش سطح متابولیسم بدن و در نتیجه کاهش سوخت و ساز بدن و افزایش وزن شود. از طرفی ممکن است برخی افراد هنگامی که استرس و احساس تشنگی دارند به جای مصرف آب، از آبمیوهای شیرین یا نوشابه ها استفاده کنند، که این موضوع باعث افزایش ورزن در افراد می‌شود. بنابراین شما تا این قسمت مقاله، پاسخ کاملی برای سوال چرا استرس باعث چاقی می شود دریافت کرده‌اید.

برای درمان چاقی عصبی سعی کنید به جای نوشابه های شیرین، آب کافی مصرف کنید.
مصرف آب کافی به جای نوشیدنی‌های مضر

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به سوال آیا اضطراب باعث چاقی می شود؟ پاسخ جامعی بدهیم تا بدانید چاقی عصبی چیست و راهکارهای درمان آن چه مواردی است. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم اگر به پرخوری دچار شدید، سعی کنید با توجه به این مطلب و نشانه‌هایی که گفتیم، دلیل اضافه وزن خود را تشخیص دهید. اگر به موقع به درمان آن بپردازید، به بیماری هایی که ناشی از چاقی هستند مبتلا نمی‌شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

ستاره سنجایشمشاهده نوشته ها

Avatar for ستاره سنجایش

کارشناس سئو و محتوا - محقق در زمینه توسعه فردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!