دلایل اضافه نشدن وزن در افراد

بسیاری از افراد دغدغه پاسخ سوال چرا چاق نمیشم؟ دلایل اضافه نشدن وزن خود را دارند. بنابراین باید به شما بگوییم، اضافه نشدن وزن ممکن است بر اثر چندین عامل مختلف باشد. در ادامه همراه مقاله قوی شیم باشید تا دلایل اصلی و مهم سوال خود را بیابید تا بتوانید در صدد رفع آن‌ها برآیید.

برخی از افراد دغدغه اضافه نشدن وزرن خود را دارند.
دلایل اضافه نشدن وزن در افراد

1- سوخت و ساز (متابولیسم) بالا

سوخت و ساز بدن به معنای مصرف مواد غذایی و تبدیل آنها به بافت‌های بدنی مانند عضلات و بافت چربی است. اگر مصرف کالری بیشتر از نیاز بدن باشد، بدن اضافه وزن می‌گیرد، اما در صورتی که مصرف کالری با نیاز بدن برابر یا کمتر باشد، شاهد کاهش وزن خود خواهید بود. بنابراین، در اضافه وزن گرفتن، نه تنها مصرف کالری بالا بلکه مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی بالا مانند پروتئین‌ها، چربی‌های سالم و کربوهیدرات پیچیده نیز مهم است. علاوه بر این، فعالیت بدنی منظم و سالم نیز به افزایش وزن کمک می‌کند. به عنوان یک راهکار، به شما پیشنهاد می‌کنیم مصرف کالری روزانه خود را محاسبه کرده و سعی کنید که بیشتر از نیاز بدن خود کالری مصرف کنید و خوراکی‌هایی با ارزش غذایی بالا را در رژیم غذایی خود قرار دهید. 

2- فعالیت زیاد یکی از دلایل اضافه نشدن وزن است

فعالیت زیاد ممکن است باعث کاهش وزن در برخی افراد شود. همچنین فعالیت بدنی زیاد همیشه مصرف کالری بیشتری را نیز به همراه دارد. برای افزایش وزن، باید کالری مصرفی خود را افزایش داده و برنامه تمرینی مناسبی را انتخاب کنید که به شما کمک کند بافت عضلانی خود را افزایش دهید. بنابراین، فعالیت بدنی منظم و سالم برای افزایش وزن مهم است، به شرطی که مصرف کالری شما بیشتر از نیاز بدن باشد.

3- نداشتن برنامه غذایی صحیح

برای آن که مشکل اضافه نشدن وزن را نداشته باشید، باید یک برنامه غذایی صحیح و مناسب را دنبال کنید که شامل مواد غذایی متنوع، پرکالری و با پروتئین زیاد باشد. برای مثال، می‌توانید برای صبحانه از مواد غذایی مانند تخم مرغ، نان تست، پنیر و میوه و برای نهار و شام از منابع پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات و سبزیجات استفاده کنید. همچنین، باید به مصرف مواد غذایی پرکالری و پرچرب نیز توجه کرد. مواد غذایی پرچرب مانند آووکادو، ماهی، مغزها و روغن‌های گیاهی، منابع خوبی برای مصرف کالری بیشتر هستند.

4- عوامل ژنتیکی از دلایل اضافه نشدن وزن است

عوامل ژنتیکی می‌تواند یکی از دلایل عدم چاق شدن یا کاهش وزن در برخی افراد باشد. ژنتیک فرد می‌تواند تأثیر زیادی در شکل و اندازه بدن، متابولیسم، اندازه عضلات و سایر ویژگی‌های بدنی داشته باشد. برخی افراد به دلیل وراثت ژنتیکی تمایل به چاق شدن ندارند و ممکن است با مصرف کالری کمتر نسبت به دیگران و همچنین فعالیت بدنی بیشتر وزن کمی داشته باشند. بنابراین توجه به نکاتی که در بالا گفته شد، بر داشتن وزن متناسب موثر است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

ستاره سنجایشمشاهده نوشته ها

Avatar for ستاره سنجایش

کارشناس سئو و محتوا - محقق در زمینه توسعه فردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!