همه چیز درباره رژیم خام خواری

رژیم غذایی خام‌خواری، که گاهی با نام “خام‌گرایی” نیز شناخته می‌شود، رویکرد جدیدی از تغذیه است که در آن افراد غذاهایی را مصرف می‌کنند که به صورت خام یا در دماهای بسیار پایین پخته‌شده‌اند. این رژیم غذایی، که طرفداران زیادی دارد، بر این اساس استوار است که غذاهای خام حاوی آنزیم‌ها و مواد مغذی است که با پختن ممکن است از بین بروند یا کاهش یابند. در ادامه همراه مقاله‌ای از سایت قوی شیم تهیه شده است، باشید تا ببینید تفکر افراد در مورد این رژیم درست است یا نه؟ همچنین شما در انتها با خواندن این مقاله میتوانید به درستی تصمیم بگیرید که این رژیم را در زندگی خود اجرا کنید یا خیر.

رژیم خام خواری چگونه رژیمی است؟
رژیم خام خواری چیست

در رژیم خام خواری چه مواد غذایی میتوانیم بخوریم؟

رژیم خام‌خواری، که تأکید بزرگی بر مصرف غذاهای پر از مواد مغذی و آنزیم‌های طبیعی دارد، معمولاً از مصرف غذاهای غیرپخته‌شده یا در دمای بسیار پایین پخته‌شده تشکیل شده است. بنابراین شما میتوانید مواد غذایی که در ادامه گفته شده است را مصرف کنید.

میوه‌ها و سبزیجات: این دو گروه از غذاها تشکیل‌دهنده اصلی رژیم خام‌خواری هستند. تقریباً همه انواع میوه‌ها، از توت‌فرنگی و موز گرفته تا خرما و انار، در این رژیم مصرف می‌شوند. همچنین، سبزیجات مانند کاهو، گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل، کلم و سایر سبزی‌های تازه نیز جزء این رژیم هستند.

آجیل، دانه‌ها: آجیل و دانه‌ها منابع عالی از انرژی، چربی‌های سالم، پروتئین و ویتامین‌ها هستند. بادام، گردو، کنجد، تخم چیا، کدو و گلرنگ همه می‌توانند به صورت خام مصرف شوند. جوانه‌زنی‌ها، مانند جوانه گندم یا جوانه آفتابگردان، نیز مواد مغذی فراوانی دارند و به راحتی خانگی می‌توانند تهیه شوند.

لبنیات: لبنیات در رژیم خام‌خواری موضوع مهم و بحرانی‌انگیزی است. در حالی که بسیاری از طرفداران رژیم خام‌خواری از مصرف هر نوع محصول حیوانی، از جمله لبنیات، خودداری می‌کنند، برخی دیگران باور دارند که محصولات لبنی خام می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و طبیعی باشند. بنابراین شما میتوانید از محصولات لبنی خام می‌توانند شامل شیر، ماست، پنیر، کره و… باشند.

چه مواد غذایی در رژیم خام خواری میتوان استفاده کرد؟
مواد غذایی در رژیم خام خواری

مزایای رژیم خام خواری

از جمله مزایای رژیم خام خواری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1- کاهش وزن

وقتی افراد به رژیم خام‌خواری متمایل می‌شوند، آن‌ها تمایل طبیعی به مصرف میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها و آجیل‌ها دارند، که همگی حاوی فیبر بالا و کالری پایینی هستند. فیبر، که به وفور در این مواد غذایی وجود دارد، به احساس سیری کمک می‌کند و مصرف کالری را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، با کاهش یا حذف مواد افزودنی به کاهش وزن خود کمک کنید زیرا بسیاری از غذاهای پردازش شده حاوی مقادیر زیادی چربی، شکر و نمک هستند که می‌توانند به افزایش وزن کمک کنند.

2- تنظیم فشار خون

رژیم خام‌خواری به طور طبیعی حاوی مقادیر کمتری نمک مصرفی است، زیرا اغلب غذاهای پردازش شده و آماده‌ی فروش که حاوی مقادیر زیادی نمک هستند، در این رژیم مصرف نمی‌شوند. مصرف بیش از حد نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود. همچنین میوه‌ها و سبزیجات خام حاوی ویتامین C و E هستند که می‌توانند به حفاظت از دیواره‌های رگ‌های خونی کمک کنند و به کاهش فشار خون منجر شوند.

3- پاکسازی بدن و افزایش انرژی:

غذاهای خام اغلب کم چربی، بدون مواد افزودنی و شیمیایی هستند. این، همراه با مقادیر زیاد فیبر، می‌تواند به پاکسازی بدن و حذف سموم کمک کند. بسیاری از طرفداران رژیم خام‌خواری گزارش می‌کنند که احساس سبکی، شادابی و انرژی بیشتری دارند.

4- کاهش خطر بیماری‌ها

یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات خام می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، دیابت و سایر بیماری‌های مزمن کمک کند. غذاهای خام اغلب حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که به پیشگیری از التهابات و بیماری‌ها کمک می‌کنند.

شاید برایتان مفید باشد: رژیم غذایی مناسب برای لاغری شکم و پهلو

معایب رژیم خام خواری

برخی از غذاهای خام ممکن است برای هضم سخت‌تر باشند و باعث ایجاد درد یا ناراحتی در معده شوند. به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است نتوانند حبوبات نیمه پخت را هضم کنند یا به موادی در آنها حساسیت داشته باشند. همچنین برخی غذاهای خام ممکن است موادی داشته باشند که جذب برخی مواد مغذی مانند آهن را محدود می‌کنند.

همچنین لازم است توجه داشته باشید که گاهی اوقات، فرآیند پخت و پز می‌تواند باعث آزاد شدن یا افزایش قابلیت جذب برخی از مواد مغذی شود. به عنوان مثال، لیکوپن، یک آنتی‌اکسیدان موجود در گوجه‌فرنگی، بهتر جذب می‌شود وقتی گوجه‌فرنگی پخته می‌شود.

نتیجه‌گیری

اکنون شما میتوانید با توجه به مزایا و معایبی که رژیم خام خواری دارد تصمیم بگیرید که این رژیم را در روتین زندگی خود اضافه کنید با خیر؟ در نهایت، افرادی که تمایل به اجرای یک رژیم خام‌خواری دارند باید با دقت و توجه به تنوع غذایی اقدام کرده و در صورت نیاز با یک متخصص تغذیه مشورت کنند تا با آگاهی بیشتر و تحت نظر یک متخصص تغذیه رژیم خود را پیش ببرند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهاره صمدیهمشاهده نوشته ها

Avatar for بهاره صمدیه

متخصص تغذیه هستم و دوست دارم دانشم رو به روش‌های مختلف در اختیار بقیه قرار بدم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!