بررسی علت‌های تلخ شدن دهان + درمان (طب سنتی و خانگی)

تلخ شدن دهان، احساس رایجی است که ممکن است که ما روزانه با آن درگیر هستیم، می‌تواند نشانگر موارد مختلفی از تغییرات در سلامت دهان و جسم باشد. این چالش ممکن است پس از صرف غذا یا مسواک زدن از بین نرود و در طول روز فر را آزار دهد. بنابراین بهتر است با علت‌های تلخ شدن دهان آشنا شوید و در صدد برطرف کردن آن‌ها برآیید. در این مقاله از سایت قوی شیم به طور مفصل به بررسی عوامل تلخی دهان پرداخته‌ایم. پس در ادامه همراه ما باشید.💚

علت تلخ شدن دهان چیست؟

1- خشکی دهان یکی از عوامل تلخ شدن دهان است

خشکی دهان یکی از علت‌های مهم است که ممکن است به تلخ شدن دهان منجر شود. خشکی دهان معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که فرد بزاق کافی را در دهان خود نداشته باشد. بنابراین این مسئله میتواند به رشد باکتری در دهان کمک کند و باعث مشکلات جدی‌تری برای سلامت دهان و دندان بشود.این عامل میتواند با کمبود آب بدن، مصرف دخانیات، مصرف برخی از داروها و… ایجاد شود.

2- بهداشت نادرست دهان و دندان

عدم توجه به بهداشت دهانی می‌تواند باعث تراکم باکتری‌ها، التهاب لثه، و مشکلات دهانی دیگر شود که در نتیجه سبب تلخ شدن دهان شود. همچنین استفاده نادرست یا عدم استفاده از نخ دندان ممکن است باعث انباشت زایده‌های غذایی و باکتری در اطراف دندان‌ها شود و تلخی دهان را افزایش دهد. ضمن اینکه اگر مشکلاتی برای دندان‌های خود دارید بهتر است فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا عدم توجه به دندا‌ن‌های خراب و پوسیده و دیگر مشکلات یکی از علت‌های تلخ شدن دهان می‌باشد.

3- بارداری و تلخ شدن دهان

در دوران بارداری، تغییرات هورمونی زیادی در بدن ایجاد می‌شود که ممکن است علاوه بر تلخی دهان، بر روی سلایق، حس بویایی و… تأثیر بگذارد. معمولاً خانم‌ها در 3 ماه اول بارداری خود تلخ شدن دهان را بسیار احساس میکنند و در برخی از موارد تا پایان بارداری همراه آنهاست. بنابراین به شما توصیه میکنیم اگر باردار هستید و احساس تلخی در دهان خود دارید، حتما با پزشک مشورت کنید تا بهترین نو درمان را برای شما در نظر بگیرند.

آیا بارداری موجب تلخی دهان می‌شود؟
بارداری سبب تلخ شدن دهان می‌شود

4- مصرف دخانیات

سیگار کشیدن و مصرف تنباکو باعث کاهش تولید مایعات در دهان می‌شود و در نتیجه مشکلات بسیاری را از جمله تلخ شدن دهان ایجاد کند. بنابراین از جهت سلامت دهان و دندان و پیشگیری از خشکی دهان، ترک کامل از مصرف دخانیات و سیگار بسیار حیاتی است.

5- کبد و تلخی دهان

کبد یک عضو مهم در جسم است که در فرآیندهای گوناگونی از جمله تولید صفرا، تجزیه مواد غذایی، تنظیم سطح هورمون‌ها و تصفیه مواد سمی در جسم نقش دارد. زمانی که کبد مشکلاتی را تجربه می‌کند، ممکن است این فعالیت‌ها مختلف تحت تأثیر قرار گیرند و به تلخی دهان منجر شود. در واقع، هنگامی که کبد به درستی عمل نمی‌کند، مقدار زیادی آمونیاک در آن تجمع می‌یابد. آمونیاک یک ترکیب سمی است که کبد سعی دارد آن را به اوره تبدیل کرده و سپس از طریق ادرار دفع کند. بنابراین پیگیری مشکلات مربوط به کبد و درمان نقش مهمی در سلامت افراد به خصوص رفع تلخ شدن دهان دارد.

درمان تلخی دهان با طب سنتی

طب سنتی، یک رویکرد تاریخی به سلامتی است که از دستورالعمل‌ها، تجربیات و دانش‌هایی که به طور سنتی به نقل می‌شوند، بهره می‌برد. برای درمان تلخی دهان با استفاده از طب سنتی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • نوشیدن چای سبز: چای سبز دارای خواص ضد اکسیدان، ضد التهابی دارد و به رفع تلخی دهان و بوی بد آن کمک میکند.
  • مصرف آب آلوئه‌ورا: آلوئه‌ورا خواص آنتی‌باکتریال و ضد التهابی دارد.
  • زردچوبه: استفاده از زردچوبه به دلیل داشتن کورکومین می‌تواند به مشکلات دهان کمک کند.
  •  دارچین: یک راهکار موثر برای رفع باکتری و تلخی دهان است.

درمان خانگی برای رفع تلخ شدن دهان

روش‌هایی از جمله: جویدن آدامس، شستشوی دهان و دندان، استفاده از قرص‌های خوشبو کننده دهان، مسواک زدن با جوش شیرین، استفاده از لیمو در نوشیدنی‌ها و… سبب رفع تلخی دهان می‌شود. این روش‌ها به راحتی قابل دسترس هستند و به راحتی میتواند در خانه آن‌ها را امتحان کنید. اگر نتیجه مطلوبی از درمان خانگی نگرفتید،توصیه میکنیم حتما به پزشک مراجعه کنید تا درمان‌های مناسب دیگر را شروع کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

ستاره سنجایشمشاهده نوشته ها

Avatar for ستاره سنجایش

کارشناس سئو و محتوا - محقق در زمینه توسعه فردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!