عوارض کمبود وزن چیست؟

کمبود وزن به معنی وزن کمتر از حد معمول با توجه به قد افراد است. این وضعیت می‌تواند عوارض جدی برای سلامتی انسان داشته باشد. اگر شما یا کسی که می‌شناسید، علائم کمبود وزن را تجربه می‌کنید، بهتر است با عوارض کمبود وزن نیز آشنا شوید. پس در ادامه همراه مقاله ای از تیم قوی شیم باشید.

 کمبود ورزن سبب مشکلات زیادی می‌شود.
مشکلات کمبود وزن

1- ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد

کمبود وزن می‌تواند سبب ابتلا به عفونت شود. سیستم ایمنی بدن افرادی که دچار کمبود وزن هستند، ممکن است ضعیف شده باشد و نتواند به خوبی علائم عفونت را شناسایی کند. همچنین، کمبود وزن ممکن است باعث کاهش مقاومت بدن به علائم عفونت شود، به طوری که بدن شما برای مبارزه با عفونت‌ها نتواند به خوبی عمل کند. بنابراین، حفظ وزن سالم و مصرف مواد غذایی کافی و تنوع‌بخش ممکن است به شما کمک کند تا سیستم ایمنی خود را تقویت کنید و در برابر عفونت‌ها مقاومت بیشتری داشته باشید. 

2- منجر به افسردگی می‌شود

تحقیقات نشان داده است که کمبود وزن و افسردگی با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند و این عارضه‌ها ممکن است زمانی که یکی از آن‌ها رخ می‌دهد، به دنبالش آن یکی دیگر نیز رخ دهد. یکی از دلایل این ارتباط این است که کمبود وزن می‌تواند باعث کاهش تولید هورمون‌هایی مانند سروتونین و دوپامین شود که در کنترل خلق و خوی و احساسات نقش دارند. این کاهش تولید هورمون‌ها ممکن است به افزایش احساسات ناراحتی و افسردگی منجر شود. همچنین سبب کاهش انرژی و تغذیه بدن می‌شود که ممکن است به افسردگی و خستگی منجر شود. برای مثال، کمبود ویتامین‌های مهم مانند ویتامین B12 و اسید فولیک باعث افسردگی و خستگی شود.

3- پوکی استخوان

کمبود وزن و عدم مصرف مواد غذایی کافی می‌تواند منجر به کاهش جذب کلسیم و دیگر مواد معدنی مهم در استخوان‌ها شود. به طور کلی، کلسیم و ویتامین D به عنوان دو ماده مهم در ساخت و نگهداری استخوان‌ها شناخته شده‌اند. کمبود کلسیم و مواد معدنی دیگر مانند فسفر در بدن می‌تواند به کاهش چگالی استخوان‌ها و پوکی آنها منجر شود که در نتیجه احتمال شکستگی و آسیب‌های دیگر به استخوان‌ها افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از پوکی استخوان پیشنهاد می‌کنیم حتما به پزشک مراجعه کنید.

4- ممکن است دچار حملات قلبی بشود

افرادی که دچار کمبود وزن هستند، ممکن است دچار فشار خون پایین، کم‌خونی، پایین بودن چربی و… باشند. همچنین کمبود وزن می‌تواند باعث کم شدن عضلات قلبی شود که ممکن است به افزایش خطر حملات قلبی منجر شود. بنابراین، حفظ وزن سالم و مناسب، به عنوان یکی از روش‌های پیشگیری از حملات قلبی می‌تواند مفید باشد. 

5- مشکلات باروری را ایجاد می‌کند

در زنانی که دچار کمبود وزن هستند، ممکن است سطح هورمون‌هایی که مسئول تنظیم تخمک‌گذاری و باروری هستند، کاهش یابد. همچنین، کمبود وزن ممکن است باعث کاهش تولید هورمون‌هایی مانند استروژن شود که نقش مهمی در باروری دارند. بنابراین، حفظ وزن سالم می‌تواند به شما کمک کند تا برای باروری سالم و موفقیت آمیز، سطح هورمون‌های باروری را حفظ کنید. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ستاره سنجایشمشاهده نوشته ها

Avatar for ستاره سنجایش

کارشناس سئو و محتوا - محقق در زمینه توسعه فردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!