تأثیر امواج موبایل بر اعصاب (عوارض امواج موبایل بر اعصاب)

در سال های اخیر تحقیقات زیادی در زمینه ی تأثیر امواج موبایل بر اعصاب انسان انجام شده است. تلفن همراه دستگاهی برای ارسال و دریافت امواج الکترومغناطیسی است و استفاده از آن باعث درگیر شدن قسمت های مختلف بدن به ویژه مغز و اعصاب با این امواج می شود.

حتی بسیاری از اختلالات اعصاب و روان به علت استفاده نادرست از تلفن همراه ایجاد می شود. یکی از راه های مقابله با این امواج خرید گردنبند ضد امواج الکترومغناطیس است که در ادامه بعد از بررسی تاثیراتی که امواج بر اعصاب دارند به معرفی و بررسی آن خواهیم پرداخت.

بررسی تاثیر امواج موبایل بر مغز

لیست برخی از اثرات منفی که امواج موبایل بر اعصاب می توانند داشته باشند به شرح زیر می باشد :

عوارض امواج موبایل بر اعصاب مرکزی

تلفن همراه به علت داشتن ارتعاش بالای امواج مغناطیسی، آسیب های جبران ناپذیری به سیستم اعصاب مرکزی وارد می کند. استفاده ی مداوم از موبایل باعث ایجاد علائمی مانند خستگی و تحریک پذیری سیستم عصبی مرکزی می شود.

نازک شدن سد خونی مغزی بر اثر امواج موبایل

سلول های اندوتلیال مغز مانند سدی هستند که به بعضی از مواد اجازه عبور نمی دهند. این مکانیسم از سلول های مغزی در برابر عوامل مهاجم محافظت می کند. امواج موبایل بر روی این سلول ها تأثیر می گذارد و در عملکرد آن ها اختلال ایجاد می کند. در نتیجه قدرت دفاعی مغز در برابر بسیاری از عوامل بیماری‌ زا کاهش پیدا می کند. 

با افزایش نفوذ عوامل بیماری زا به سلول های مغزی شاهد بیماری های زیادی به ویژه در سنین پایین تر خواهیم بود. در زمان تکامل، تأثیر امواج موبایل بر جنین باعث ایجاد ناهنجاری هایی در مغز و اعصاب جنین می شود. اگر دائما در معرض امواج مغناطیسی ناشی از تلفن همراه هستید، خرید گرنبند ضد امواج مغناطیسی برای کاهش اثرات این امواج مؤثر خواهد بود. 

عوارض استفاده از تلفن همراه بر اعصاب شنوایی

آسیب پذیری سیستم گوش داخلی نسبت به امواج تلفن همراه کاملاً واضح است. پرونده های پزشکی حاکی از آن است که استفاده مداوم و طولانی مدت از موبایل باعث از دست رفتن ناگهانی حس شنوایی می شود.

عوارض استفاده از موبایل بر اعصاب بینایی

استفاده مدوام و طولانی مدت از تلفن همراه، رایانه و تبلت باعث ایجاد اختلالات جبران ناپذیری بر شبکیه چشم و اعصاب بینایی می شود. امواج الکترو مغناطیس باعث افزایش دمای ناحیه چشم می شود و به سلول های شبکیه آسیب های جدی وارد می کند. 

ایجاد تومور های مغزی در اثر امواج موبایل

سازمان جهانی سلامت (WHO) قرار گرفتن طولانی مدت در معرض امواج موبایل را به عنوان یکی از عوامل ایجاد تومورهای سیستم عصبی مرکزی دسته بندی کرده است. در واقع امواج رادیویی موبایل باعث افزایش دمای سلول های عصبی شده و زمینه ای برای ایجاد تومور های مغزی را فراهم می کند.  

افزایش حرارت مغز هنگام استفاده از موبایل

افزایش حرارت مغز در اثر افزایش سوخت و ساز مغز از اثرات امواج موبایل بر مغز

یکی از مهم ترین اتفاقاتی که هنگام استفاده از موبایل برای شما رخ می دهد افزایش حرارت مغز است. امواج مغناطیسی باعث افزایش سوخت و ساز مغز و بالارفتن دمای سلول های عصبی در نواحی نزدیک به تلفن همراه می شود. 

برای به حداقل رساندن این آسیب ها می توانید هنگام مکالمه از هدفون و هندزفری استفاده کنید. استفاده از گردنبند ضد امواج نیز به عنوان یک راه حل هوشمندانه، می تواند تا حد زیادی تأثیر امواج موبایل بر اعصاب را کاهش دهد. 

همه شما به ناچار در طول روز با تلفن همراه سر و کار دارید. برای دور ماندن از تأثیر امواج موبایل هنگام خواب بهتر است در طول شب آن را در دور ترین فاصله ممکن قرار دهید. این کار به مغز شما فرصت بیشتری برای ریکاوری می دهد. 

اثرات امواج موبایل بر سیستم ادراکی مغز

امواج مغناطیسی موبایل اثرات جران ناپذیری بر حافظه و سیستم ادراکی مغز دارند. این امواج با تأثیر بر سیستم ادراکی مغز باعث برهم خوردن تمرکز افراد می شوند و عملکرد آن ها را ضعیف می کنند. 

سر گیجه در اثر ارتعاشات مغناطیسی موبایل

سرگیجه های متعدد در اثر ارتعاشات امواج موبایل از اثرات امواج موبایل بر مغز

یکی از اثرات امواج موبایل بر اعصاب انسان ایجاد اختلال در سیستم های تعادلی است. این اختلالات باعث بروز سرگیجه در افرادی می شود که به طور مداوم با این امواج سر و کار دارند.

اختلال در سیستم پیام رسانی مغز

تحقیقات نشان داده است مکالمه هایی که طولانی تر از دو دقیقه باشند، بر سیستم های انتقال پیام عصبی اثر می گذارند و باعث ایجاد اختلال در این سیستم می شوند. با ایجاد اختلال در سیستم انتقال پیام های عصبی عکس العمل های شما کند می شود و در مواقع حساس نمی توانید سریع تصمیم گیری کنید. 

اختلال در اعصاب سمپاتیک در اثر امواج موبایل

امواج موبایل باعث ایجاد اختلال در اعصاب سمپاتیک می شوند. این اختلالات باعث انقباض دیواره رگ های خونی شده و فشار خون را افزایش می دهند. همانطور که گفته شد امواج مغناطیسی موبایل به طور مستقیم بر اعصاب سمپاتیک شما اثر می گذارند و بدن شما را از حالت آرامش دور می کنند.

افرادی که زیاد با تلفن همراه کار می کنند بعد از مدتی متوجه خواهند شد که بی دلیل دچار استرس شده اند. این استرس کیفیت عملکرد شما را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.

سندروم تونل کارپا carpal tunnel

این اختلال در اثر قرار گرفتن در یک وضعیت برای مدت زمانی طولانی ایجاد می شود. زمانی که فضا برای یکی از اصلی ترین اعصاب دست یعنی عصب میانی، در تونل کارپال تنگ می شود این اختلال ایجاد می شود. 
با کاهش دادن زمان استفاده از تلفن همراه می توان از بروز این اختلال پیشگیری کرد یا به بهبود آن کمک کرد.

تأثیر امواج موبایل بر اختلالات اعصاب و روان

امواج موبایل اثر انکار ناپذیری بر اختلالات اعصاب و روان دارند که در اثر استفاده نادرست از اینترنت و موبایل ایجاد می شوند. به طور کلی ساده ترین راهکار برای پیشگیری از بروز این اختلالات کاهش زمان استفاده از موبایل است.

اختلالات ناشی از تأثیر امواج موبایل بر اعصاب و روان به شرح زیر است:

  • سندروم فومو یا fear of missing out

این اختلال در اثر حضور مداوم در شبکه های اجتماعی ایجاد می شود. این سندروم ممکن است هر شخصی را درگیر کند و با ترس از دست دادن چیزی خودش را نشان می دهد. افرادی که ترس از دست دادن چیزی را دارند به صورت مداوم شبکه های اجتماعی را چک می کنند تا مبادا یک رویداد را از دست ندهند. 

  • اختلال فابینگ Pubbing

این اختلال روابط بین فردی را هدف قرار می دهد. افراد مبتلا به این اختلال از طریق شبکه های اجتماعی با افراد زیادی در ارتباط هستند و مدام تلفن همراه شان را چک می کنند اما در عین حال به روابط اجتماعی حضوری خود آسیب وارد می کند.

این افراد در روابط اجتماعی خود عملکرد بسیار ضعیفی دارند و نیازهای اساسی آن ها یعنی حس مفید بودن، عزت نفس و تعلق خاطر دچار ضعف می شود. افراد مبتلا به این اختلال حتی هنگام خواب تلفن همراه خود را از خود دور نگه نمی دارند و سعی می کنند همیشه به آن دسترسی داشته باشند.

  • سندروم سایبر کندریا Cyberchondriasis

افراد مبتلا به این اختلال دائماً تصور می کنند به یک بیماری جدی و مرگبار مبتلا هستند. این افراد دائماً به سایت های پزشکی مراجعه می کنند و علائم بیماری ها را خود پیدا می کنند. این درحالی است که برای تشخیص درست بیماری ها باید به پزشک مراجعه کرد و چکاب های لازم را انجام داد.

  • سندورم نومووفوبیا nomophobia

زمانی که فرد از تلفن همراه خود دور می شود، این اختلال با ترس از دست دادن تلفن همراه خود را نشان می دهد. در نوع پیشرفته و شدید تر این اختلال فرد زمانی که به تلفن همراه خود دسترسی نداشته باشد، گاهاً دچار حمله عصبی خفیف می شود.

پاسخ به پرسش های متداول

چگونه اثرات و عوارض امواج مغناطیسی موبایل را کاهش دهیم؟

از هدفون یا هندزفری استفاده کنید و تلفن همراه تا حد ممکن از خود دور نگه دارید. با اعمال محدودیت به کودکان اجازه ندهید برای مدت زمان طولانی با گوشی تلفن همراه سرگرم باشند. 

مدت زمان مجاز استفاده از موبایل چه قدر است؟

به همان میزان که استفاده از موبایل را کاهش دهید، از اثرات مخرب آن بر اعصاب و روان مصون خواهید ماند. کودکان نباید بیشتر از یک ساعت با تلفن همراه بازی کنند. 

آیا قرار دادن موبایل در حالت هواپیما باعث کاهش امواج مغناطیسی دریافتی می شود؟

بله، با قرار دادن تلفن همراه در حالت هواپیما یا حالت پرواز دریافت امواج مغناطیسی از طریق موبایل کاهش پیدا می کند. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!