آیا قهوه آرامش بخش است؟

قهوه که امروزه میلیون‌ها نفر در جهان آن را مصرف می‌کنند، به یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها تبدیل شده است. همین اتفاق باعث می‌شود که سوالات متفاوتی درباره تاثیرات آن بر بدن به وجود بیاید. یکی از آن‌ها این است که آیا قهوه آرامش بخش است؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که قهوه هم می‌تواند آرامش بخش باشد و هم اضطراب ایجاد کند. در این مقاله از سایت قوی شیم این موضوع را با جزییات بیشتری بررسی می‌کنیم.

تاثیر آرامش بخش قهوه بر بدن

تاثیر قهوه بر آرامش

1- قهوه می‌تواند تولید دوپامین را افزایش داده و آرامش بخش باشد. دوپامین یک ماده شیمیایی در مغز است که با احساس لذت و رضایت مرتبط است. افزایش سطح دوپامین می‌تواند باعث کاهش استرس و اضطراب شود.

2- قهوه سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد. کورتیزول هورمون استرس است و می‌تواند فشار خون، اضطراب و ضربان قلب را افزایش دهد. کم شدن سطح کورتیزول در بدن، میزان اضطراب و استرس را کم می‌کند.

تاثیرات محرک قهوه بر بدن

در کنار تاثیرات آرام‌بخش، قهوه می‌تواند یک ماده محرک نیز باشد. قهوه حاوی کافئین است که باعث افزایش تمرکز، انرژی و هوشیاری می‌شود اما کافئین همزمان ضربان قلب، فشار خون و هورمون‌های استرس را نیز افزایش می‌دهد.

چند عامل وجود دارد که می‌تواند بر اثر آرامش‌بخش قهوه تأثیر بگذارد، از جمله:

میزان کافئین: قهوه‌های با کافئین بیشتر می‌توانند باعث تحریک‌پذیری و اضطراب شوند.
حساسیت به کافئین: برخی از افراد نسبت به کافئین حساس‌تر از دیگران هستند و بیشتر در معرض ابتلا به عوارض جانبی مانند اضطراب هستند.
زمان مصرف: نوشیدن قهوه در نزدیکی زمان خواب می‌تواند باعث بی‌خوابی شود.
وجود سایر عوامل استرس‌زا: اگر در معرض سایر عوامل استرس‌زا هستید، قهوه می‌تواند باعث تشدید اضطراب شود.

تاثیر قهوه بر بدن

نکته مهم درباره اینکه قهوه آرامش بخش است یا نه!

تاثیر قهوه بر بدن افراد، کاملا متفاوت است. برخی از آن برای بیدار ماندن استفاده می‌کنند و برای برخی افراد هیچ تاثیری ندارد! قهوه می‌تواند در برخی موارد آرامش بخش باشد، اما در برخی موارد دیگر نیز می‌تواند باعث اضطراب شود. این مورد بستگی به سیستم بدن افراد دارد و برای اینکه تاثیر قهوه روی بدن خودتان را متوجه شوید، می‌توانید آن را تست کنید. البته اگر مشکل معده دارید، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید زیرا معمولا افرادی که مشکل معده دارند، با قهوه میانه خوبی ندارند!
اگر جزء دسته افرادی هستید که قهوه را برای اثرات آرامش بخش آن استفاده می‌کنید، می‌توانید از قهوه‌هایی که کافئین کمتری دارند مصرف کنید و در زمان‌هایی که اضطراب زیادی دارند، نوشیدنی‌های دیگری را جایگزین آن کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

الهام کمالیمشاهده نوشته ها

Avatar for الهام کمالی

متخصص سئو - متخصص حوزه توسعه فردی و علاقه‌مند به آموزش مهارت به دیگران

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!