دلیل استپ وزنی و معرفی رژیم شوک‌ برای استپ وزنی

داشتن تناسب‌اندام و وزن ایده‌آل آرزوی هر فردی است. به‌گونه‌ای که این روزها بسیاری از افراد در سراسر دنیا برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند. رژیم‌های غذایی و ورزش‌های مختلفی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا به وزن مناسب خود برسید، اما گاهی اوقات فرد با وجود تلاش برای کاهش وزن بدن خود دچار یک استپ وزنی شده است. در چنین حالتی رژیم شوک برای استپ وزنی به کمک فرد می‌آید تا بتواند به هدف خود برسد.

دلیل استپ وزنی و معرفی رژیم شوک‌ برای استپ وزنی

این رژیم‌ها متنوع هستند و فرد می‌تواند باتوجه‌به علایق خود آن‌ها را انتخاب کند. رژیم شوک با کاهش ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ کالری به بدن یک شوک وارد می‌کند و می‌تواند فرد را از این توقف خارج کنند. البته توجه کنید مقدار کاهش وزن شما با این رژیم به میزان غذای مصرفی شما نیز بستگی دارد و برای این موضوع باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

استپ وزنی چیست؟

قبل از این که به رژیم شوک برای استپ وزنی پرداخته شود بایستی با مفهوم استپ وزنی آشنا شوید. ممکن است شما برای رسیدن به وزن مناسب خود ورزش را به‌طورجدی شروع کرده باشید و یا از یک رژیم غذایی سخت‌گیرانه پیروی کنید. در چنین شرایطی شما در ابتدا با یک کاهش سریع وزنی روبه‌رو می‌شوید که شما را بسیار خوشحال می‌کند؛ اما این کاهش وزن پس از مدتی متوقف می‌شود و در چنین حالتی فرد دچار یک استپ وزنی می‌شود‌.

این موضوع ممکن است برای بسیاری از افراد ناامیدکننده باشد و آن‌ها را از ادامه ورزش منصرف کند. درصورتی‌که این مشکل تنها با کمی دقت و رعایت نکات و رژیم شوک برای استپ وزنی قابل‌حل است. استپ وزنی ممکن است کاذب و یا واقعی باشد. استپ وزنی کاذب به شرایطی گفته می‌شود که فرد در آن دچار کاهش وزن می‌شود، اگر این کاهش وزن به‌تدریج است و به‌گونه‌ای است که فرد متوجه نشده است. این نوع استپ وزنی معمولاً به طور خود به خودی برطرف می‌شود؛ اما استپ وزنی واقعی حالتی است که در آن واقعاً توقف تغییر وزن رخ می‌دهد.

رژیم غذایی برای استپ وزنی می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. این موضوع ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. به‌عنوان‌مثال فرد دیگر به رژیم غذایی خود پایبند نیست، میزان ورزش آن کم شده است، بدن او در مقابل کاهش وزن مقاوم شده و به میزان کالری ورودی خود توجهی نمی‌کند. البته توجه کنید استپ وزنی تنها به کاهش وزن مربوط نیست و می‌تواند در یک رژیم افزایش وزنی نیز مشاهده شود.

راه مقابله با استپ وزنی چیست؟

استفاده از رژیم شوک برای استپ وزنی تنها راهکار مقابله با این مشکل نیست. یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای رهایی از استپ وزنی آن است که میزان استفاده از کربوهیدرات‌ها را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. استفاده از مقادیر کم کربوهیدرات نه‌تنها باعث می‌شود روند کاهش وزن شما ازسرگرفته شود، بلکه به کاهش اشتها و افزایش متابولیسم و چربی‌سوزی نیز کمک می‌کند.

ورزش کردن از روش‌های دیگری است که می‌تواند شما را از استپ وزنی خارج کند. انجام ورزش‌های هوازی و تمرینات قدرتی می‌تواند میزان متابولیسم‌ها بدن را افزایش دهد. البته به شرطی که ورزش‌ها را به طور منظم انجام دهد تا کاهش میزان کالری ادامه یابد. محدود کردن ریزه‌خواری نیز بسیار مهم است. خوردن وعده‌های غذایی متعدد مخصوصاً تنقلات ممکن است به چشم شما نیاید. درحالی‌که اغلب این مواد کالری بسیار بالایی دارند و در نتیجه می‌تواند روند کاهش وزن شما را با اختلال مواجه کنند.

جلوگیری از استپ وزنی

به همین دلیل در کنار استفاده از رژیم شوک برای استپ وزنی شما باید مواد غذایی که در طول روز به‌صورت عادی مصرف می‌کنید را بررسی کرده و ریزه‌خواری را محدود کنید.

آشنایی با رژیم شوک برای استپ وزنی

حال ممکن است برای شما این سؤال ایجاد شود که در صورت مواجهه با استپ وزنی باید از چه راهکارهایی برای درمان استفاده کرد. یک راهکار عالی استفاده از رژیم شوک برای استپ وزنی است. این نوع رژیم به کاهش حجم قابل‌توجهی کالری و به دنبال آن حل مشکل استپ وزنی کمک می‌کند. رژیم پاکسازی بدن ۱۴ روزه می‌تواند در این زمینه مناسب باشد. البته رژیم‌ پاکسازی بدن ۲۱ روزه و برخی دیگر از رژیم‌ها نیز می‌توانند در برطرف کردن استپ وزنی مؤثر باشند.

این رژیم‌ها در عین متفاوت بودن اصول مشترکی دارند و شامل طیف وسیعی از خوراکی‌های مفید و کم‌کالری هستند. ازاین‌رو، رژیم‌های شوک این امکان را به فرد می‌دهند تا باتوجه‌به علایق خود رژیم خود را نیز پیش ببرند. در این رژیم بالاترین کالری‌های دریافتی فرد محدود می‌شود و فرد روزانه کمترین مقدار کالری را دریافت می‌کند. این رژیم از سیستم ۲-۵ تبعیت می‌کند، یعنی به مدت ۵ روز تمام کالری‌های دریافتی خود را محدود کنید و سپس به مدت دو روز غذاهای معمولی مصرف کنید.

پایبند بودن به رژیم شوک برای استپ وزنی بسیار مهم است. برای‌آنکه بتوانید عوامل مختل‌کننده برنامه غذایی را محدود کنید و بر رژیم غذایی خود متمرکز باشید بهتر است در طول مدت‌زمان انجام این نوع از رژیم‌ها تاحدامکان در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها حضور پیدا نکنید. به‌علاوه، بهتر است در طول اجرای رژیم شوک برنامه غذایی خانواده خود را نیز تنظیم کنید و برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت داشته باشید.

داشتن برنامه‌های کوچک سبب می‌شود تا رسیدن به آن‌ها آسان‌تر باشد و در نتیجه انگیزه فرد برای ادامه راه را بالا نگه می‌دارد. به نقل از طب گیاهی حکمت یکی از بهترین گزینه‌ها به‌عنوان رژیم شوک برای استپ وزنی و پاک‌سازی بدن استفاده از رژیم سه‌روزه است؛ چراکه هم کوتاه‌مدت است و هم وعده‌های غذایی متنوع دارد.

معرفی برنامه رژیم پاک‌سازی سه‌روزه

در رژیم ۳ روزه استفاده از مواد غذایی چون چغندر، سبزی‌ها، دانه‌های چیا، رازیانه و میوه‌های چون زغال‌اخته، توت‌فرنگی و بلوبری به دلیل داشتن فیبر و انواع ویتامین‌ها در اولویت قرار می‌گیرد. استفاده از این مواد غذایی سبب می‌شود تا فرد در حین خارج شدن از استپ وزنی و لاغری انرژی خود را از دست ندهد.

انجام برخی از ورزش‌ها مثل یوگا نیز در بهبود روند پاک‌سازی بدن مؤثر است. البته برخی از مواد غذایی نیز وجود دارند که نباید در این دوران مصرف شوند. از مهم‌ترین این مواد می‌توان به انواع گوشت قرمز، مرغ، فست‌فودها (سوسیس، همبرگر، کالباس)، لبنیات (شیر، پنیر، خامه و کره)، تخم‌مرغ، غلات (نان، بیسکویت و ماکارونی)، تنقلات (شکلات و شیرینی)، مربا و شکر اشاره کرد.

از مصرف غذاهای فراوری شده، غذاهای آماده و انواع سس و ترشی نیز در این رژیم شوک برای استپ وزنی باید اجتناب شود.

رژیم غذایی مناسب برای حل مشکل استپ وزنی - رژیم پاکسازی

اثرات جانبی رژیم شوک برای استپ وزنی چیست؟

رژیم شوک علاوه بر فواید متعددی که دارد، می‌تواند در مواردی آسیب‌رسان و خطرناک گردد. ازاین‌رو بایستی بادقت تمام و با مشورت با متخصص انجام شود. تعدادی از عوارض این رژیم عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع
  • سردرد شدید
  • گرسنگی
  • خستگی
  • بی‌حالی
  • سنگ کیسه صفرا
  • سرگیجه
  • کمبود مواد مغذی ضروری
  • اختلالات قلبی
  • مشکلات گوارشی
  • از بین بردن ذخیره آب بدن
  • ریزش مو و چروک پوستی
  • ضعف سیستم ایمنی
  • مشکلات عاطفی
  • کاهش سرعت متابولیسم بدن
  • ضعف‌های جسمانی
  • کم‌خونی

اگر عوارض ناشی از رژیم‌های شوک شما را در استفاده از آن‌ها با تردید مواجه کرده است، شما می‌توانید استفاده از رژیم‌‌های پاک‌سازی سالم‌تر را در اولویت قرار دهید. این رژیم‌های پاک‌سازی دارای برنامه‌ای جامع و بسیار مفید است که می‌توان از آن‌ها از برای مدت طولانی استفاده کرد، بدون آنکه اختلالی در عملکرد اندام‌های بدن ایجاد شود.

از این میان رژیم چهل روزه برای بلغمی ها و رژیم 40 روزه ضد سودا دارای برنامه بسیار مفید و کامل برای افرادی هستند که می‌خواهند از استپ وزنی خارج شوند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!