چگونه بر تنبلی غلبه کنیم؟ با 8 روش بی‌نظیر

تا الان چند بار برایتان پیش آمده که تصمیم گرفتید کاری را انجام دهید اما موقع انجام دادن خیلی راحت دست از کار کشیدید؟ آیا به دنیال راهی برای درمان تنبلی خود بوده‌اید؟ به طور کلی تنبلی یعنی فرار کردن از کار هایی که باید انجام شود مثل بعضی از کار های خسته کننده و سخت! اما نکته ی قابل توجه این است که دلیل تنبلی هرچه که باشد باید برای درمان آن همت کرد. ما در این مقاله از تیم قوی شیم نکاتی را برای اینکه چگونه تنبلی را کنار بگذارید برای شما آماده کرده ایم.

1- برای درمان تنبلی اطرافیان تنبل را کنار بگذارید

وقتی بیشترین زمانتان را با افراد و گروه هایی بگذرانید که تنبل باشند به صورت ناخودآگاه شما هم به سمت آنها کشیده میشوید. بر عکس اگر اطرافیان شما همه اهل فعالیت باشند شما هم به مرور زمان شبیه آنها خواهید شد و فعالیت شما افزایش خواهد یافت. این نکته مهم را فراموش نکنید که اطرافیان نزدیک هرکس، بر روی شخصیت او تاثیر مستقیم دارند. برای کنار گذاشتن تنبلی با افرادی معاشرت کنید که پویا و فعال هستند تا غلبه بر تنبلی کنید.

برای اینکه بتوانید بر تنبلی خود غلبه کنید اطرافیان تنبل خود را کنار بگذارید.
نقش اطرافیان تنبل بر تنبلی

2- چگونه بر تنبلی غلبه کنیم؟ با حذف عوامل سردرگم کننده!

خیلی از افراد بین انتخاب های متعدد سردرگم می‌شوند. سردرگمی‌ها برای انتخاب بهترین راه، یکی از عوامل ایجاد تنبلی است! به این دلیل که انرژی و وقت زیادی برای انتخاب درست صرف شده و در نهایت هیچ کاری برای قدم برداشتن در آن مسیر انجام نمی‌شود.

حتما برای شما هم پیش آمده است که شب امتحان وقت زیادی را برای اینکه کدام فصل‌ها را بخوانید صرف کرده‌اید و در نهایت به هیچکدام از آنها نرسیده‌اید، چون تصمیم گیری به اندازه کافی برای شما خسته کننده بوده است. برای جلوگیری از این مشکل تمام موارد را به طور کامل بنویسید و سعی کنید در کوتاه ترین زمان ممکن یک مسیر را انتخاب کنید.
مسیر انتخابی شما نیاز نیست بهترین مسیر باشد. پس وسواس به خرج ندهید. برای درمان تنبلی، مواقعی که دچار سردرگمی می شود، برای خود زمان کوتاهی مثلا چند دقیقه، تعیین کنید و در همان چند دقیقه تصمیم گیری کنید.

3- نقش تفریح در از بین بردن تنبلی

اگر شما به طور مداوم درگیر مسائل کاری باشید و زمان کافی را برای استراحت و تفریحات مورد علاقه خود اختصاص ندهید، بدون شک بعد از مدتی دچار افت انرژی شدید و تنبلی بسیار زیادی خواهید شد. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است مدت زمانی را برای تفریح یا خرید کالاهای مورد علاقه ی خود اختصاص دهید. این کار از لحاظ روانشناسی تاثیر بسیار زیادی در از بین بردن تنبلی دارد.

4- درمان تنبلی با مثبت اندیشی

مغز به طور شگفت انگیزی ورودی هایش را باور می‌کند. وقتی که مدام خود را تنبل و ناتوان تصور کنید مغز این صفات را در خود نهادینه می‌کند و قدرت تغییر را از شما می‌گیرد و موجب تشدید تنبلی میشود. سعی کنید کلمات نمی توانم و نمی شود را از دایره لغات خود حذف کنید. شاید در ابتدا کمال گرایانه به نظر برسد اما به مرور زمان در غلبه بر تنبلی موثر است.

5- داشتن هدف راهی برای درمان تنبلی

سعی کنید برای خود در زندگی هدف کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشید. اهدافی تعیین کنید که قابل دستیابی و متناسب با استعداد ها و مهارت هایتان باشد و اهداف وبرنامه هایتان را بنویسید و میزان پیشرفت خود را در نظر بگیرید.
برای اینکه راحت تر بتوانید به پاسخ سوال “چگونه بر تنبلی غلبه کنیم؟” برسید، بهتر است چیز هایی که به شما انگیزه می‌دهد را شناسایی کنید مثلا کاری را که خیلی دوست دارید را انجام دهید یا یک سبک از آشپزی را یاد بگیرید. این انرژی و انگیزه ها نیروی لازم برای حرکت به سمت جلو را برای شما فراهم می‌کند و می‌تواند راه مناسبی برای از بین بردن تنبلی باشد.

با تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت می‌توانید در درمان تنبلی خود کمک کنید.
تاثیر هدف در غلبه بر تنبلی

6- تو میتوانی، شعاری برای غلبه بر تنبلی

شروع کنید، دست روی دست نگذارید، از شکست نترسید!
اولین قدم موثر برای رفع تنبلی شروع هر کاری می‌باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که در انجام کار هایتان از هیچ کس انتظار و امید نداشته باشید و سعی کنید روی پای خود بایستید و قبل از شروع هر کار تمام موارد لازم را یادداشت کنید. درمان تنبلی اقدام کردن است، اگر مدام بنشینید و از دیگران انتظار کاری را داشته باشید شما به بیماری تنبلی دچار خواهید شد.

شاید برایتان مفید باشد: چگونه هنگام درس خواندن به چیزی فکر نکنیم؟

7- تغذیه صحیح بر رفع تنبلی موثر است

غذاهایی مثل لوبیا، ماست، ماهی و… که رطوبت زیادی دارند بهتر است کمتر خورده شوند. غذا هایی با طبع سرد مغز را سرد میکند و برای همین همیشه پس از خوردن این غذا ها احساس تنبلی می‌کنیم. برای درمان تنبلی بهتر است این غذا ها را با مصلح آنها مصرف کنید که سردی این غذاها خنثی شود.

تغذیه مناسب از جمله استفاده از سبزیجات و خوراکی هایی با طبع گرم به درمان تنبلی کمک می‌کنند.
تغذیه برای درمان تنبلی نقش مهمی دارد

8- از بین بردن تنبلی با ورزش

فواید ورزش بی شمار است، اما مهم ترین فایده آن ایجاد شادی و هیجان در افراد است و همچنین در درمان تنبلی تاثیرگذار است. ورزش سطح انرژی بدن را بالا میبرد و با بالا بردن انرژی باعث افزایش فعالیت های بیشتر خواهد شد. همچنین پویایی و نشاط را برای فعالیت های روزمره زندگی فراهم می‌کند.

جمع بندی

پس از خواندن این مقاله متوجه شده‌اید که چگونه بر تنبلی غلبه کنیم؟ و چطور می‌توان در کوتاه مدت به نتیجه مثبتی رسید. این نکته را در نظر داشته باشید که یکی از عوامل بزرگ موثر بر تنبلی، عقب انداختن کارهاست. پس به شما توصیه می‌کنیم از همین الان اهداف یا کارهای عقب افتاده خود را شروع کنید تا با ارده قویتان شاهد پیشرفت فوق العاده خود باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

الهام کمالیمشاهده نوشته ها

Avatar for الهام کمالی

متخصص سئو - متخصص حوزه توسعه فردی و علاقه‌مند به آموزش مهارت به دیگران

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!