5 راهکار غلبه بر وابستگی عاطفی


آیا شما از آن که به دیگران وابسته هستید، احساس ناراحتی می‌کنید؟ به طور کلی وابستگی عاطفی به وضعیتی گفته می‌شود که فرد نمی‌تواند بدون اطرافیانش زندگی کند و به شدت وابسته آن‌ها است. همچنین فرد وابسته به راحتی نمی‌تواند از روابط ناسالم و نامناسب خود جدا شود. فرد در وابستگی عاطفی به فردی علاقه دارد که به همان نسبت توجه دریافت نمی‌کند! به همین دلیل ممکن است رفتارهای نامناسبی مانند پرخوری عصبی، افسردگی، اضطراب و خودکشی نیز اتفاق بیفتد.

در این مقاله از سایت قوی شیم تصمیم گرفته‌ایم چند راهکار کلی برای غلبه بر وابستگی عاطفی را مطرح کنیم پس در ادامه همراه ما باشید:

روش غلبه بر وابستگی عاطفی
وابستگی عاطفی زوجین

1- عزت نفس خود را افزایش دهید

افزایش عزت نفس و خودشناسی می‌تواند به کاهش وابستگی عاطفی کمک کند. این راهکار یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید در جهت غلبه بر وابستگی عاطفی انجام دهید. برای انجام این روش سعی کنید با خودتان مهربان باشید و خودتان را دوست داشته باشید. همچنین صمیمیت روابط خود را با اطرافیانتان بیشتر کنید وبه آن‌ها مهر بورزید.

2- زمانی را تنها بگذرانید

اگر وابستگی عاطفی ذهن شما را درگیر کرده است، زمانی را اختصاص دهید و تنها باشید. در لحظاتی که تنها هستید سعی کنید هر آنچه که در ذهن و افکار شما وجود دارد را بر روی کاغذ بنویسید. این کار باعث می‌شود تا احساس سبک‌تری از لحاظ روحی داشته باشید.

3- از کنترل دیگران دست بردارید!

وقتی فردی را بیش از اندازه دوست بدارید و وابستگی عاطفی داشته باشید، ناخودآگاه سبب می‌شود تا مدام در حال کنترل رفتار و کارهای شخص مورد نظرتان باشید! اما به شما توصیه می‌کنیم این رفتار را ترک کنید زیرا ممکن است فرد موردنظرتان را برای همیشه از دست بدهید! می‌توانید برای جایگزین رفتار کنترل‌گر خود، بر روی استعداد و مهارت‌های خود تمرکز کنید تا در زندگی پیشرفت کنید.

4- سعی کنید منطقی باشید

در این روش فرد به جای آن‌ که سعی کند احساسات خود را کنترل کند، تلاش می‌کند تا آن‌ها را به طور منطقی ارزیابی کند و بهترین راه‌حل‌ها را برای مواجهه با مشکلات پیدا کند. برای مثال اگر نمی‌توانید از شخصی جدا شوید، با آوردن دلایل منطقی و ارزیابی رفتار او این امکان به وجود می‌اید تا ذهن شما احساسی تصمیم‌گیری نکند!

5- از مشاوره کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید که وابستگی عاطفی شما به حدی می‌باشد که به زندگی شما آسیب می‌زند، بهتر است به دنبال مشاور یا روانشناس خوب باشید. این افراد می‌توانند با شما درباره راهکارهایی که برای غلبه بر وابستگی عاطفی می‌توانید انجام دهید، مشاوره بدهند و به شما کمک کنند تا بهبود و رشد شخصی داشته باشید.

کلام آخر

اگر تا انتهای مقاله همراه ما بوده باشید با 5 راهکار مهم برای غلبه بر وابستگی عاطفی آشنا شدید. این نکته را در نظر داشته باشید اگر به موقع به فکر این موضوع نباشید پس از مدت کوتاهی وابستگی عاطفی شما عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت. بنابراین بهتر است هر چه زودتر درصدد رفع این مشکل تلاش کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ستاره سنجایشمشاهده نوشته ها

Avatar for ستاره سنجایش

کارشناس سئو و محتوا - محقق در زمینه توسعه فردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!