آشنایی با مشاغل پر استرس

استرس می‌تواند نتیجه فشارها، توقعات بیش از حد و مسئولیت‌های سنگین کاری باشد. بعضی مشاغل به دلیل ماهیت خود، موجب افزایش استرس برای کارمندان می‌شوند. این استرس می‌تواند اثرات جدی‌ای بر سلامت جسمی و روحی افراد و حتی روابط شخصی و حرفه‌ای آن‌ها داشته باشد.

در این مقاله از سایت قوی شیم، قصد داریم به بررسی مشاغلی بپردازیم که به دلیل مواجهه با فشارها و چالش‌های خاص خود، بیشترین میزان استرس را برای کارکنان خود ایجاد می‌کنند. پس در ادامه همراه ما باشید.

مشاغل پر استرس کدامند؟
انواع مشاغل پر استرس

1- جراحی یکی از پرچالش‌ترین شغل‌های دنیا

پزشکی و جراحی دائماً در حال تغییر و پیشرفت هستند. جراحان باید دائماً خود را با آخرین تکنیک‌ها، تکنولوژی‌ها و مطالعات به‌روز کنند. در طی یک عمل جراحی، جان بیمار به طور مستقیم در دستان جراح است. هرگونه خطای کوچک ممکن است به نتایج جدی و گاهی ناگوار منجر شود. همچنین خانواده‌ها و نزدیکان بیمار اغلب نگران و استرس‌زده هستند، و این نگرانی‌ها ممکن است بر فشار روی جراح افزوده شود. به دلیل ساعات کاری طولانی و نیاز به حضور در مواقع اضطراری، جراحان ممکن است با چالش‌هایی بین کار و زندگی شخصی مواجه شوند.

2- داور مسابقات ورزشی

داور مسابقات، خصوصاً در ورزش‌های بزرگ و رقابتی، به شدت مورد فشار قرار می‌گیرد و می‌توان آن را یکی از شغل‌های پراسترس دانست. زیرا داور باید تصمیماتی سریع و در عین حال دقیق در موقعیت‌های پیچیده و چالش‌برانگیز بگیرد. همچنین هر دو طرف از تیم‌ها انتظار دارند که داور به طور منصفانه و دقیق تصمیم‌گیری شود. هر گونه تصمیمی که به نظر طرفین نادرست بیاید می‌تواند موجب نارضایتی شود. بنابراین خطا در تصمیم‌گیری ممکن است تأثیر بزرگی بر نتیجه‌ی مسابقه داشته باشد و به همین دلیل فشار روانی زیادی بر روی داور بیاورد.

3- آتش نشانی جزو مشاغل پر استرس است

آتش‌نشانی یکی از پرخطرترین و پراسترس‌ترین مشاغل در جهان است. آتش‌نشانان با آتش، دود، گازهای سمی و مواد شیمیایی خطرناک روبه‌رو می‌شوند که می‌تواند به سلامت آن‌ها خطر بیندازد. در این شغل زمان بسیار مهم است زیرا در موقعیت‌های اضطراری، هر ثانیه می‌تواند تفاوت بین زنده ماندن و مردن فردی باشد، بنابراین آتش‌نشانان باید سریعاً عمل کنند. همچنین مشاهده تلفات، آسیب‌های جسمی به دیگران و تجربیات نزدیک به مرگ می‌تواند اثرات روانی طولانی مدت بر آتش‌نشانان داشته باشد.

از جمله مشاغل پر استرس میتوان به آتش نشانی اشاره کرد.
آتش نشانی از مشاغل سخت و پر استرس است

4- تحلیلگر مالی

تحلیلگران مالی مسئول تحلیل دقیق و سریع اطلاعات مالی هستند، و تصمیمات مبتنی بر تحلیل‌های آن‌ها ممکن است تأثیرات عمده‌ای بر سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها داشته باشد. همچنین بازارهای مالی دائماً در حال تغییر هستند، و تحلیلگران باید همیشه از آخرین ترندها، گزارش‌ها و اخبار اقتصادی آگاه باشند. بنابراین مدیران و سرمایه‌گذاران انتظار دارند که تحلیل‌ها و توصیه‌های تحلیلگران مالی دقیق و قابل اتکاء باشند.

5- وکالت به عنوان شغل پر استرس در جهان!

وکالت یکی از مشاغلی است که به طور تاریخی با فشارها، چالش‌ها و مسئولیت‌های زیادی همراه بوده و به عنوان یک حرفه پراسترس شناخته شده است. زیرا وکلاء مسئولیت سنگینی در قبال موکلان خود دارند. یک خطای حقوقی کوچک می‌تواند به ضرر بزرگی برای موکل منجر شود. بسیاری از وکلاء تا ساعات دیری از شب و حتی آخر هفته کار می‌کنند تا پرونده‌ها را آماده کنند. همچنین انتظارات بالای موکلان و توقعات نارضایتی آنها می‌تواند منبع استرس برای وکلاء باشد. در نتیجه وکالت حرفه‌ای است که با فشارها و چالش‌های زیادی همراه است.

6- خلبان هواپیما

خلبانان باید تصمیمات سریع و دقیق در زمان‌های بحرانی و شرایط آب و هوایی ناگوار بگیرند. همچنین پرواز در ارتفاعات بالا، با فشارها و تغییراتی همراه است که می‌تواند تأثیرات فیزیولوژیکی و روانی بر خلبانان داشته باشد. حتی خلبانان اغلب با برنامه‌های پروازی متغیر و طولانی مواجه می‌شوند که می‌تواند تأثیر منفی بر روی ساعات خواب و روتین روزمره آن‌ها داشته باشد.

نتیجه گیری

مشاغل پراسترس، اغلب با مسئولیت‌های سنگین، تصمیم‌های حیاتی و فشارهای زمانی همراه هستند. موارد ذکر شده فقط نمونه‌هایی از مشاغل پراسترس هستند، و بسیاری از مشاغل دیگر نیز می‌توانند به دلایل متفاوتی استرس‌زا باشند. مهمترین نکته در مواجهه با استرس در کار، یادگیری راه‌های مدیریت و کنترل آن است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

ستاره سنجایشمشاهده نوشته ها

Avatar for ستاره سنجایش

کارشناس سئو و محتوا - محقق در زمینه توسعه فردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!