9 بازی برای تقویت هوش هیجانی بزرگسالان و کودکان

استفاده از بازی برای تقویت هوش هیجانی راهکار جالبی است که به ما کمک می کند تا این نوع هوش را در خود بهبود بدهیم. هوش هیجانی یکی از انواع هوش و استعداد بوده که در سال های اخیر توجه بسیار زیادی به آن شده است، زیرا کاربردهای بسیار زیادی دارد. توانایی مدیریت شرکت، کار گروهی و تعامل با دیگران، مدیریت و کنترل خشم و عصبانیت در موقعیت های مختلف، برقراری ارتباط سالم تر با دیگران، کاهش ابتلا به بیماری های روحی مثل افسردگی همگی از کاربردهای هوش هیجانی می باشند.

حالا که متوجه اهمیت آن شدید، بهتر است برای تقویت هوش هیجانی خود و کودکانتان از همین حالا بازی ها و تمرینات لازم را شروع کنید. ما در این مقاله از تیم قوی شیم قصد داریم بازی هایی برای تقویت هوش هیجانی بزرگسالان و کودکان را به شما معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

بازی برای تقویت هوش هیجانی
معرفی بازی برای تقویت هوش هیجانی

بازی هایی برای تقویت هوش هیجانی بزرگسالان

افزایش هوش هیجانی در بزرگسالان عامل مهمی در زندگی آن‌ها است که کمک می‌کند با مشکلات و چالش‌های زندگی بهتر برخورد کنند. در ادامه چند بازی به شما معرفی کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها برای بیشتر شدن هوش هیجانی خود استفاده کنید:

1- انجام تمرینات یوگا

هنگام تمرین یوگا افراد توجه زیادی به بدن خودشان و همچنین احساساتشان می کنند و همین کار باعث تقویت هوش هیجانی خودآگاهی می شود. یوگا ذهن را به پادشاه جسم و روح تبدیل می کند. وقتی ذهن آرام می شود توانایی تصمیم گیری در موقعیت های مختلف را افزایش می دهد. همچنین یوگا از ورود افکار منفی به ذهن جلوگیری می کند. ممکن است فکر کنید که برای انجام تمرینات یوگا لازم است که به باشگاه بروید، اما اینطور نیست. اپلیکیشن های ورزش در خانه متعددی وجود دارند که می توانید از آنها برای انجام تمرینات یوگا برای خود و کودکتان استفاده کنید.

2- ورزش های انفرادی یا گروهی

به طور کلی ورزش کردن، حتی یک پیاده روی ساده باعث افزایش قدرت تمرکز و یادگیری و تخلیه انرژی منفی می شود. بسیاری از ورزش ها در قالب بازی انجام می شود و در افزایش هوش هیجانی شما موثر خواهد بود. انجام ورزش های گروهی مانند والیبال، فوتبال و… شما را در موقعیتی قرار می دهد که مجبور به همکاری، تعامل و مقابله با چالش های مختلف شوید، که همین عامل باعث تقویت هوش هیجانی در شما می گردد.

ورزش کمک بسیار زیادی در تقویت هوش هیجانی بزرگسالان می‌کند.
تاثیر ورزش در تقویت هوش هیجانی

3- دست مخالف؛ یک بازی برای تقویت هوش هیجانی!

با انجام دادن کار های روزمره با دست مخالف، می توانید هوش هیجانی خود را تقویت کنید! یعنی اگر شما راست دست هستید کارهایتان را با دست چپ انجام دهید. به عنوان مثال برای نوشتن، مسواک زدن، شانه زدن موها و… از دست مخالف خود استفاده کنید. این کار قبل از اینکه یک تمرین باشد، یک بازی جذاب است و شما را حسابی به چالش می کشد! به کارگیری دست مخالف به مرور زمان بین سلول های مغزی شما ارتباط بیشتری ایجاد میکند و باعث تقویت هوش هیجانی می شود. این کار را به کودکان آموزش دهید تا بتوانند از دست مخالف خود نیز در کارها استفاده کنند.

4- دور؛ یک بازی برای افزایش هوش هیجانی بزرگسالان

تا به حال این تمرین را انجام داده اید که بدون اینکه یک واژه را بگوید، آن را برای دوستتان توصیف کنید؟! بازی دور شما را وارد این چالش می کند! در این بازی شما بایستی در ذهن خود کلمات و جملاتی را پیدا کنید تا بتوانید واژه ای که در ذهنتان است را به هم تیمی خود بفهمانید. این بازی که تاحدی شبیه پانتومیم است، خلاقیت و توانایی همکاری و تعامل را در شما بالا می برد. این بازی برای تقویت هوش هیجانی بسیار مناسب است.

5- اجرای نمایش یک بازی برای تقویت هوش هیجانی است!

افراد بزرگسال هنگام اجرای نمایش می توانند خودشان را در موقعیت های گوناگون قرار دهند. این کار به نقش پذیری افراد کمک بسیار زیادی می کند. در هنگام اجرا، کار گروهی را یاد میگیرند و مجبور به ایجاد خلاقیت در نمایش می شوند، مخصوصا در اجرای بداهه که افراد مجبورند به ذهن خودشان رجوع کنند تا بتوانند ادامه اجرا را مدیریت کنند. شرکت در گروه های تئاتر یا حتی اجرای نمایش برای دوستان و خانواده، می تواند هوش هیجانی شما را تقویت کند.

البته اگر شرایط شرکت در گروه های تثاتر یا نمایش را ندارید، خودتان در منزل آن را انجام دهید. نقش های مختلفی را برای افراد شرکت کننده در نظر بگیرید و به صورت بداهه به ایفای نقش بپردازید. اگر خلاقیت خوبی داشته باشید، این بازی لحظات مفرحی را برای شما به ارمغان می آورد.

در بازی با کودکان می توانید شغل های مختلفی را انتخاب نموده و خود و کودکتان را در آن جایگاه تصور کرده و ایفای نقش کنید.

نمایش برای افزایش هوش هیجانی
اجرای نمایش راهکار موثر برای افزایش هوش هیجانی

شاید دوست داشته باشید: چگونه اعصاب آرامی داشته باشیم

بازی برای افزایش هوش هیجانی در کودکان

انجام دادن برخی بازی‌ها با کودکان باعث می‌شود تا در آینده فردی باهوش و خلاق در اجتماع شوند. در ادامه بازی هایی برای تقویت هوش هیجانی معرفی کرده‌ایم تا به رشد بهتر فرزندانتان کمک کند:

1- بازی مشاغل؛ از جذاب ترین بازی‌ها برای کودکان!

بازی مشاغل یکی از بازی‌هایی است که کودکان بسیار به آن علاقه دارند و علاوه بر سرگرمی، جنبه آموزشی نیز دارد. در این بازی کودکان با شغل‌های مختلف آشنا می‌شوند و مهارت‌های اجتماعی و خلاقیت خود را تقویت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند نقش : معلم، مغازه‌دار، پزشک و.. را تجربه کنند و پس از اتمام بازی، سوالاتی در مورد مشاغل از آن‌ها بپرسیده شود تا شناخت بهتری نسبت به هر شغل پیدا کنند.

2- عروسک یکی از بازی هایی برای تقویت هوش هیجانی

یک بازی برای تقویت هوش هیجانی کودکان که بسیار هم توصیه شده است، بازی با عروسک ها می باشد. کودکان با بازی کردن با عروسک هایشان به نوعی احساسات خودشان را بروز می دهند. از طرف دیگر شما با شرکت در این بازی می توانید احساسات کودک را بهتر و بیشتر درک کنید. به همین دلیل برای خرید اسباب بازی برای کودکانتان دقت بیشتری بایستی داشته باشید و اسباب بازی متناسب با روحیه و رشد کودک خریداری کنید.

عروسک برای بالابردن هوش هیجانی
استفاده از عروسک هوش هیجانی کودکان را افزایش می دهد

3- کتاب قصه برای کودکان بخوانید

خواندن کتاب قصه برای کودکان یکی از بهترین بازی هایی است که کمک به تقویت مهارت شنیداری و درک احساسات دیگران می‌کند. همچنین خواندن داستان می‌تواند به تقویت تخیل و خلاقیت کودکان کمک کند. از مزایایی که این بازی دارد این است که شما می‌توانید موضوعات مختلف را در قالب داستان های آموزنده به آن‌ها یاد بدهید و تاثیرات مثبتی در آینده آن‌ها رقم بزند.

4- بازی فکری بسیار موثر است

بازی‌های فکری یکی از مواردی است که می‌تواند به افزایش هوش هیجانی کودکان کمک کند. بازی‌های فکری نه تنها قوی کردن توانایی‌های فکری و حل مسئله را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه به کودکان فرصتی را می‌دهد تا با احساسات و واکنش‌های خود در موقعیت‌های مختلف آشنا شوند.

5- بازی نمایش احساسات مختلف

یکی از بازی های افزایش هوش هیجانی در کودکان که بسیار به آن علاقه دارند، نشان دادن احساسات مختلف است. این بازی تقریباً شبیه به پانتومیم است. در این بازی باید یک احساس را آرام در گوش کودک بگویید و او با صورتش آن حس و عواطف را نشان دهد و دیگران با توجه به نمایش او حدس های خود را بیان کنند. این بازی برای کودکان بسیار هیجان‌انگیز است و اگر چند نفره انجام شود سبب می‌شود تا تلاش کنند به نحو احسن حس خود را نمایش دهند تا برنده این بازی باشند!

6- آینه بازی

بازی با آینه می‌تواند به کودکان کمک کند تا احساسات خود را به تصویر کشیده و تعبیر کنند. آنها می‌توانند صورت خود را در آینه ببینند و بگویند چه احساسی دارند. این کمک می‌کند که آنها با احساسات خود بهتر آشنا شوند. به این صورت که در گوش آن‌ها یک احساس را بگویید و از کودک بخواهید آن را با صورت خود نشان دهد. اکنون کودکی دیگر باید سعی در فهمیدن آن حسی که به نمایش گذاشته شده است، داشته باشد. او میتواند با حدس زدن اخساسات شانس خود را برای برنده شدن در این بازی امتحان کند.

جمع بندی

 ما در این مقاله تعداد زیادی بازی برای تقویت هوش هیجانی در بزرگسالان و کودکان را معرفی کردیم. این بازی ها همگی ساده بوده و نیازمند هیچ ابزار یا شرایط خاصی نیستند پس از فرصت استفاده کنید و تمرینات مختلف را انجام دهید. ضمن اینکه والدین می توانند با شرکت در این بازی ها ارتباط بیشتر و صمیمی تری بین خود و فرزندانشان برقرار کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 5]

الهام کمالیمشاهده نوشته ها

Avatar for الهام کمالی

متخصص سئو - متخصص حوزه توسعه فردی و علاقه‌مند به آموزش مهارت به دیگران

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!