تفاوت گریل استخری و گاتر در چیست؟

گاتر کانالی پیش ساخته همراه با درپوش برای جمع‌آوری و هدایت آب های سطحی است و در انواع مختلف برای مصارف خانگی و صنعتی عرضه می‌شود.
گریل استخری درپوشی برای کانال‌ها و جویهای سنتی است که عمدتا بتنی هستند و به روش ماسونری ساخته شدند البته امروزه گریل بیشتر تحت عنوان مصارف استخری به کار می‌رود. انتخاب بین گاتر و گریل استخری گاهی اوقات دشوار است، در این مطلب به توضیح تفاوت‌های میان گاتر و گریل استخری می‌پردازیم تا انتخاب مناسب با نیازتان را به آسانی پیدا کنید.

گریل استخری

هزینه مناسب در انتخاب گاتر و گریل استخری

بازه قیمت گریل و گاتر وابسته به جنس و نوع کاربرد متغیر است اما به طور کلی گاترها گران قیمت‌تر هستند و این امر به علت مقاومت وزنی و شیمیایی بالا، نصب سریع و تنوع جنس درپوش آنها است. البته هنگام مقایسه قیمت گریل استخری و گاتر باید به این نکته توجه داشت که گاتر هنگام نصب هزینه زیرسازی ندارد اما نصب گریل نیازمند هزینه برای زیرسازی است.

نصب و اجرا گاتر و گریل استخری

همان‌طور که در مقایسه قیمت خرید به این نکته اشاره شد گریل استخری به عنوان یک درپوش برای نصب به زیرسازی نیاز دارد و زیرسازی آن به روش سنتی با سنگ،‌ بتن و سرامیک انجام می‌شود. گاتر کانالی پیش ساخته همراه با درپوش است و مانند گریل‌ استخری نیازی به زیرسازی به روش سنتی و جداگانه ندارد در نتیجه سرعت نصب بالاتری دارد و اجرا آن به مراتب راحت‌تر است.

شیب‌بندی

شیب‌بندی یکی از تفاوت‌های مهم گریل استخری و گاتر در مرحله اجرا است در نصب گریل‌ها با توجه به شیوه سنتی ساخت برای جریان پیدا کردن و تخلیه آب نیاز به شیب است اما گاترها با سبک طراحی بروز و نصب تراز نیازی به شیب‌بندی برای تخلیه آب ندارند و فشار آب هنگام تخلیه از ابتدا تا انتها یکسان است و این ویژگی در محیط‌های فاقد شیب که فاصله بین خروجی هایش کم است بسیار حایز اهمیت است.

مقاومت وزنی

مقاومت وزنی پارامتری مهم برای انتخاب نوع کفپوش است و دسته‌بندی های مختلف گاتر و گریل حق انتخاب‌های مختلفی را فراهم آورده است.

گاتر صنعتی

در جامع‌ترین دسته‌بندی مقاومت وزنی طبق استاندارد EN1433 اروپا هفت گروه کلی گاتر و گریل استخری وجود دارد:

A15: تردد عابر پیاده ـ تحمل وزن تا 150 KM

B125: تردد خودروهای سبک (مانند پارکینگ‌های اختصاصی) ـ تحمل وزن تا 1250 KM

C250: تردد متوسط خودرو (خیابان‌های فرعی) ـ تحمل وزن تا 2500 KM

D400: تردد سنگین در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی ـ تحمل وزن تا 4000 KM

E600:محیط‌های صنعتی ـ تحمل وزن تا 6000 KM

F900 و G1500: مناطق خاص با بارهای فوق سنگین مانند: فرودگاه ـ تحمل وزن بیش از9000 KM

مقاومت نسبت به شرایط محیطی تاثیری بسیار بر طول عمر مفید و کارایی هر محصول دارد به همین دلیل در این بخش به مقایسه مقاومت گاتر و گریل می پردازیم:

مقاومت نسبت به مواد اسیدی

در محیط‌های صنعتی مانند آشپزخانه‌ها و کارخانجات یا حتی جوب‌های خیابان مواد اسیدی بسیاری وجود دارند که در صورت مقاومت پایین کفپوش‌ها می‌توانند باعث زنگ‌زدگی شوند.

مقاومت گاترها نسبت به مواد اسیدی چگونه است؟

گاترهای پلاستیکی و استیل مقاومت نسبتا بالایی در مقابل واکنش با اسیدها دارند اما گاترهای فلزی و آلومینیومی آسیب‌پذیر هستند.

 مقاومت گریل‌ها نسبت به مواد اسیدی چگونه است؟

گریل‌های استیل نیز مانند گاترها مقاومت خوبی در برابر اسیدها دارند اما گریل های چدنی در صورت عدم مراقبت در معرضزنگ‌زدگی هستند.

مقاومت گاترها در مقابل تابش خورشید چگونه است؟

گاترهای پلاستیکی در مقابل تابش مستقیم خورشید چندان مقاوم نیستند و دچار تغییر رنگ و تغییر شکل می‌شوند. اما گاترهای فلزی و آلومینیومی مقاومت بالایی در مواجه با خورشید دارند.

مقاومت گریل‌ها در مقابل تابش خورشید چگونه است؟

گریل‌های استیل و چدن مقاومت بسیار بالایی در مقابل خورشید دارند و تنها در شرایط حاد و دمای خیلی زیاد امکان گرم شدن و آسیب‌دیدن آنها وجود .

مقاومت گاترها در مقابل مواد شوینده چگونه است؟

گاترهای پلاستیکی و استیل مقاومت بسیار بالایی در مواجه با مواد شوینده‌ دارند و انتخابی مناسب برای آشپزخانه‌های صنعتی و کارخانجات هستند اما گاترهای آلومینیومی چندان مناسب این محیط‌ها نیستند.

مقاومت گریل‌ها در مقابل مواد شوینده چگونه است؟

گریل‌های استیل نیز در مقابل شوینده‌ها عملکرد بسیار قوی دارند اما گریل‌های چدن با برخورد مکرر شوینده‌جات در معرض زنگ‌زدگی قرار می‌گیرند.
کاربرد
با توجه به سبک و طراحی متفاوت گاتر و گریل در محیط‌های مختلفی کاربرد دارند و در این بخش به کاربرد هر یک در محیط‌های صنعتی و غیر صنعتی می‌پردازیم.

کاربرد گاترها در محیط های صنعتی و غیر صنعتی

محیط‌های صنعتی: کارخانجات، انبار‌ و سوله های تاسیساتی،آشپزخانه‌‌های صنعتی
محیط‌های غیر صنعتی: استخر، پارکینگ‌ و رمپ ساختمان، سرویس‌ بهداشتی و حمام‌

کاربرد گریل استخری در محیط های صنعتی و غیر صنعتی

امروزه گریل به طور گسترده برای اطراف استخر و جمع‌آوری آب های سطحی و فیلتر آلودگی‌ها استفاده می‌شود البته در موارد محدود همراه با کانال پیش ساخته گاتر در محیط‌های پر تردد نیز نصب می‌شود اما در حالت کلی به علت سنتی بودن روش ماسونری و محدودیت زمانی بالا برای زیرسازی گریل، گاتر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

گاترها گران‌تر هستند و نصب گاتر‌ها آسان‌تر و سریع‌تر است. گاترهای استیل و پلاستیکی مقاومت بالایی نسبت به مواد اسیدی و شوینده‌ها دارند و گاترهای آلومینیومی و فلزی مقاومت بالا نسبت تابش خورشید دارند. گریل‌های استیل مقاومت بالا نسبت به مواد اسیدی، تابش خورشید و شوینده‌ها دارند اما گریل‌های چدن حساسیت‌های بالایی دارند. تنوع کاربرد گاتر در محیط‌های صنعتی و غیرصنعتی بیشتر از گریل استخری است.

منبع خبر : showerdrain.ir

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!