قرص های لاغری و چاقی دروغین

وقتی روزنامه ها یا صفحات مجازی را مشاهده می کنید، چشم های ما به تبلیغات عجیب و وسوسه برانگیز می افتد که گاهی برای لحظاتی تو را در جای خود میخکوب می کند.

از درمان های فوری اعتیاد تا جراحی های زیبایی گوناگون و وعده های شگفت انگیز کاهش وزن و لاغری. یکی از این تبلیغات با ادعایی جسورانه نوشته: “روزی یک کیلو، یک سایز کمتر، بدون رژیم، به راحتی لاغر شوید.”

داروهای لاغری و انواع آن

داروهای ادرارآور (دیورتیک ها): این داروها باعث دفع سریع آب از بدن شده و به صورت موقت موجب کاهش وزن می شوند. اما این کاهش وزن تنها نتیجه کمبود آب است و استفاده از این داروها نه تنها علمی نیست، بلکه بسیار خطرناک است. بسیاری از مؤسسات که کاهش وزن سریع را تبلیغ می کنند، از این روش استفاده می کنند.

داروهای هورمونی: این داروها با تحریک بیش از حد غده تیروئید باعث افزایش متابولیسم و کاهش وزن می شوند. اما این مداخله در عملکرد طبیعی بدن بسیار خطرناک و از نظر علمی نادرست است.

داروهای ملین: با تسریع دفع مواد غذایی، این داروها موجب کاهش وزن موقت می شوند. اما در طولانی مدت می توانند باعث سوءتغذیه، کمبود مواد مغذی و مشکلات گوارشی شوند. همچنین، این داروها عوارضی مانند دردهای شکمی دارند.

داروهای ضد اشتها: این داروها با تأثیر بر مغز و افزایش تولید هورمون هایی مانند نورآدرنالین، دوپامین و سروتونین، اشتهای فرد را سرکوب کرده و احساس سیری ایجاد می کنند. اما این روش بدون عوارض نیست و می تواند باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا، بی خوابی، فراموشی و افسردگی شود.

داروهایی که مانع جذب چربی می شوند: این دسته از داروها با اتصال به چربی مواد غذایی، از جذب آنها در بدن جلوگیری می کنند. با این حال، ویتامین های محلول در چربی مانند A، D، E و K نیز به همراه چربی ها دفع می شوند که می تواند به خطر افتادن سلامت عمومی بدن منجر شود.

مجازات فروش دارو تقلبی

بموجب ماده 2 قانون مجازات اسلامی و در یکی از مصاحبه های اخیر که با وکیل avadadyar انجام شده ، هر رفتاری که قانون برای آن مجازاتی تعیین کرده باشد، جرم تلقی می شود.

یکی از این جرایم، فروش دارو و واکسن تقلبی است که تحت هر شرایطی اعم از فروش مستقیم یا غیرمستقیم، حضوری یا مجازی، نقد یا نسیه، جرم محسوب می شود.

به دلیل اینکه قانون گذار برای این نوع رفتار در قوانین مرتبط با امور پزشکی، دارویی، مواد خوراکی و آشامیدنی مجازات تعیین کرده، مرتکبان آن تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. شدت مجازات بستگی به عواقب و زیان هایی دارد که بر مصرف کننده وارد می شود.

ماده ۱۸ قانون مربوط به امور پزشکی و دارویی به طور دقیق مجازات هایی را برای فروشندگان و عرضه کنندگان داروها و واکسن های تقلبی تعیین کرده است:

اگر مصرف این مواد منجر به مرگ شود:

  • در صورتی که علت اصلی فوت باشد، مجازات اعدام است.
  • اگر فقط یکی از عوامل مرگ باشد، مجازات تهیه کننده حبس ابد با اعمال شاقه خواهد بود.

در صورت بروز بیماری دائمی یا نقص جسمی:

  • اگر مصرف این مواد به مرض دائم یا نقص یکی از اعضای بدن یا حواس فرد منجر شود، مجازات حبس ابد با اعمال شاقه برای تهیه کننده تعیین شده است.

در صورت بروز آسیب جسمی جزئی:

  • اگر مدت درمان کمتر از یک ماه باشد، مجازات تهیه کننده بین یک تا سه سال حبس تأدیبی است.
  • اگر درمان بیش از یک ماه طول بکشد، مجازات بین دو تا ده سال حبس مجرد خواهد بود.

اگر هیچ آسیبی به مصرف کننده نرسد:

  • حتی در صورتی که آسیب جسمی به وجود نیاید، تهیه کننده به حبس تأدیبی از یک تا سه سال محکوم می شود.

مجازات معاونین جرم:

  • آماده کننده، عرضه کننده و فروشنده این مواد نیز به مجازات معاونت در جرم محکوم خواهند شد.

در صورت عدم مصرف داروهای تقلبی:

  • اگر داروهای تقلبی عرضه یا فروش رفته باشند ولی مصرف نشده باشند، مجازات برای تهیه کننده و فروشنده بین شش ماه تا دو سال حبس تأدیبی است.

فروش داروی تقلبی و منجر شدن به فوت یا آسیب:

  • اگر فرد به جای داروی اصلی، داروی تقلبی مصرف کرده و درمان مناسب دریافت نکرده و در نتیجه فوت کرده باشد، مجازات فروشنده بین دو تا ده سال حبس مجرد است.
  • اگر منجر به مرگ نشود اما باعث بیماری دائمی یا نقص شود، مجازات فروشنده بین یک تا سه سال حبس تأدیبی خواهد بود.

در موارد خاص مثل فروش داروهای مهمی چون واکسن یا آنتی بیوتیک های تقلبی، یا مواد غذایی مخصوص کودکان، مرتکب به شدیدترین مجازات های تعیین شده محکوم می شود.

مضرات داروهای لاغری

در سه دسته از قرص هایی که باعث بی اشتهایی می شوند، ماده ای به نام سیبوترامین وجود دارد. این ماده بیشتر برای افرادی تجویز می شود که دچار چاقی بیمارگونه هستند، یعنی بیش از ۳۰ کیلوگرم اضافه وزن دارند. با توجه به خطرات ناشی از مصرف این دارو، پزشکان تنها برای مدت محدودی آن را تجویز می کنند. این داروها پس از مدتی اثر خود را از دست می دهند و دیگر تأثیر اولیه را ندارند.

قرص های مهارکننده چربی که بخشی از چربی موجود در غذا را مسدود می کنند نیز به تنهایی اثربخش نیستند. این داروها نه تنها کمک چندانی به لاغری نمی کنند، بلکه در برخی موارد مشکلاتی مانند بی اختیاری مدفوع را نیز به دنبال دارند. علاوه بر این، قیمت بالای این داروها نیز مشکل دیگری است، به طوری که افراد باید ماهیانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برای تهیه آنها بپردازند.

نوع دیگری از قرص های لاغری که تأثیر ضعیف تری دارد، سیری موقت ایجاد می کند. این قرص ها حالت ژل مانند دارند و وقتی با آب مصرف می شوند، در معده حجیم شده و حس سیری موقت ایجاد می کنند. با این حال، این اثر موقتی است و پس از یک یا دو ساعت، فرد دوباره احساس گرسنگی می کند و میل به غذا خوردن پیدا می کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که تا به امروز هیچ داروی چربی سوزی در جهان ساخته نشده است. بسیاری از مردم به تبلیغات گسترده ای که در ماهواره ها و اینترنت دیده می شود اعتماد می کنند و به امید کاهش وزن سریع و آسان، به مصرف این داروها روی می آورند، بدون اینکه خود را به زحمت بیندازند و رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنند. بزرگ ترین مشکل این داروها این است که فرد را سرخورده می کنند؛ چرا که دارو مصرف می شود ولی نتیجه ای در کاهش وزن مشاهده نمی شود، و در نهایت، این موضوع می تواند به ناامیدی و افسردگی فرد منجر شود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!