برای استرس امتحان چی بخوریم؟ روش‌های تضمینی کاهش استرس امتحان!

اگر شما دانش آموز یا دانشجو باشید با استرس امتحان آشنایی دارید و روزهای سختی را برایتان تداعی می‌کند. با نزدیک شدن به فصل امتحانات احتمالاً سئوالاتی مانند چگونه استرس امتحان را از بین ببریم؟ یا برای استرس امتحان چی بخوریم؟ ذهنتان را درگیر می‌کند که می‌تواند تاثیر منفی بر روی تمرکز و عملکرد شما در جلسه امتحان بگذارد.

اما نگران نباشید ما از تیم قوی شیم در کنار شما هستیم و شما را با راهکار ها و خوراکی های مفید جهت کاهش استرس امتحان آشنا خواهیم کرد. پس در ادامه همراه ما باشید.

برای استرس امتحان چی بخوریم؟

احتمالاً یکی از دغدغه هایی که در روزهای نزدیک به امتحان با آن مواجه می‌شوید این است که برای استرس چی بخوریم؟ زیرا . تغذیه مناسب می‌تواند به مدیریت استرس کمک کند و انرژی مورد نیاز برای مواجهه با چالش‌هایی هنگام مطالعه ایجاد می‌شود را فراهم آورد. در ادامه خوراکی های مفید برای تقویت حافظه و خونسردی را ذکر کرده ایم:

یکی از مهم‌ترین اصول در ایام امتحانات تغذیه است. حتما از غذاها و تنقلات مفید و سالم برای کاهش اضطراب امتحان اسفاده کنید.
خوراکی‌های مفید برای کاهش استرس امتحان

1- از شیر و خرما غافل نشوید!

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند در بازه امتحانات حتما از شیر🥛 و خرما به عنوان صبحانه، میان وعده و با قبل از خواب استفاده کنید. خرما حاوی قند‌های طبیعی مثل گلوکز، فروکتوز و ساکارز است که می‌تواند انرژی فوری فراهم کند و به کنترل سطح انرژی و کاهش استرس امتحان کمک کند. همچنین شیر به دلیل املاح و پروتئینی که دارد منبع کامل تغذیه است و مصرف آن آرامش‌زا است.

2- برای استرس امتحان چی بخوریم؟ سبزیجات!

سبزیجات نظیر: کاهو، اسفناج، کدو، کلم بروکلی 🥦و لبو برای کاهش اضطراب امتحان مفید هستند. فیبر موجود در سبزیجات 🥗 به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند و ممکن است به حفظ انرژی و تمرکز مناسب در هنگام امتحانات کمک می‌کند. همچنین برخی سبزیجات مانند اسفناج به آهن بدن کمک می‌کند و سبب می‍شود تا دیگر استرس درس و امتحان را نداشته باشید و پرانرژی در جلسه امتحان حاضر شوید. 😍

3- میوه برای کاهش استرس درس و امتحان مفید است!

توصیه می‌کنیم میوه هایی از جمله: زغال اخته، بلوبری، سیب🍏، توت، گلابی🍐 را حتما در برنامه غذایی خود قرار دهید. میوه‌ها حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به سلامت بدن کمک می‌کنند و استرس را کاهش می‌دهند. همچنین مصرف میوه به افزایش انرژی کمک کرده و شما پس از مصرف آن‌ها با تمرکز بیشتری به سوالات امتحان خود پاسخ می‌دهید و استرس امتحان را نخواهید داشت!

مصرف میوه‌ها در دوران امتحانات بسیار مفید هستند.
با استرس امتحان چیکار کنم؟ میوه مصرف کنید😊🍎

4- بدن خود را هیدراته نگه دارید

چگونه در امتحان استرس نداشته باشیم؟ با مصرف آب! بله درست خواندید، مصرف زیاد آب به عملکرد بهتر بدن و کاهش اضطراب کمک می‌کند. به طور کلی آب برای بدن هر فردی بسیار ضروری است؛ کمبود آب می‌تواند به خستگی، افت توجه، و افزایش استرس منجر شود. بنابراین، اگر در دوران امتحانات هستید برای تمرکز بیشتر و عملکرد بهتر مغز از مصرف آب غافل نشوید.

5- غذاهای کم چرب و پروتئینی مصرف کنید

بسیاری از افراد از متخصصات تغذیه می‌پرسند “برای استرس امتحان چی بخوریم” متخصصات تغذیه تاکید دارند که غذاهای کم چرب و پروتئینی مانند: ماهی سالمون، تخم مرغ و مرغ در دوران امتحانات مصرف کنید. مصرف مواد غذایی کم چرب و پروتئینی به رفع کم‌خونی و کسب ویتامین‌هایی مانند امگا 3 کمک می‌کند. اگر در وعده غذایی خود مانند صبحانه تخم مرغ مصرف کنید یا هنگام ناهار یا شام از ماهی (خصوصا سالمون) مصرف کنید متوجه میزان تمرکز بیشتر خود هنگام درس خواندن در طول روز خواهید شد.

6- آجیل به کاهش استرس امتحان کمک می‌کند

خوردن آجیل مانند: بادام، گردو، کشمش و پسته نقش موثری در تقویت انرژی دارد. مصرف آجیل به عنوان یک منبع انرژی فوری بسیار مفید است. بنابراین اگر در شرایط استرس‌زا قرار داشتید، برای افزایش انرژی از آجیل استفاده کنید. همچنین مغزها و آجیل‌ها سرشار از ویتامین‌های امگا3 و امگا6 هستند و برای رفع استرس مفیدند.

7- تاثیرات شگفت‌انگیز دمنو‌ش‌های آرامش‌بخش

اگز برایتان سوال است که چگونه استرس امتحان را از بین ببریم؟ باید به شما بگوییم به جز موارد بالا میتوانید از دمنوش‌ها استفاده کنید! گل‌گاوزبان، رزماری و گل محمدی از جمله دمنوش هایی برای شب امتحان هستند. همچنین می‌توانید دمنوش فوق‌العاده اسطوخودوس را مصرف کنید. این گیاه آرامش بخش است و خواب‌آلودگی ایجاد نمی‌کند.

برای استرس امتحان چی بخوریم؟ دمنوش‌هاس آرامش‌بخش.
برای کاهش استرس امتحان از دمنو‌ش‌ها استفاده کنید

به طور کلی پیشنهاد می‌شود برای کاهش استرس امتحان از مصرف مواد محرک مانند کافئین یا مواد حاوی قند زیاد پرهیز شود، زیرا این موارد می‌توانند تاثیراتی در نوسانات در انرژی و خلق و خوی داشته باشد. بنابراین علاوه بر تغذیه مناسب، استراحت و روش‌های مدیریت استرس مانند تمرینات تنفسی نیز بسیار موثر هستند.

6 روش تاثیر گذار برای کاهش استرس امتحان

اگر به دنبال راهی برای کاهش استرس امتحان هستید باید قبل از شروع امتحانات کارهایی را انجام دهید تا به بهبود استرس خود کمک کنید. در اینجا برخی از روش های موثر را مطرح کرده ایم:

اگر هنگام امتحان دچار استرس می‌شویم چه کاری باید انجام دهیم؟
روش های موثر برای کاهش اضطراب امتحان

1-خواب خود را تنظیم کنید

چکار کنیم استرس نداشته باشیم؟ یکی از راه‌ها برای بیشتر درس خواندن در شب های امتحان، تا صبح بیدار نمانید! زیرا باعث می‌شود در جلسه امتحان تمرکز کافی نداشته باشید و احساس کسلی و بی‌حالی کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم فقط 2ساعت قبل از خواب فقط به مرور مطالب بپردازید و یک فنجان دمنوش قبل از خواب بخورید.

2-در روزهای امتحان کافئین مصرف نکنید

مصرف کافئین باعث افزایش استرس می‌شود بنابراین به شما توصیه می‌کنیم برای هوشیار و سرحال شدن از چای، قهوه و… استفاده نکنید تا به کاهش استرس امتحان خود کمک کنید.

3-کمال گرایی را کنار بگذارید

معمولاً افراد کمالگرا جمله استرس امتحان دارم را با خود تکرار می‌کنند. اما کمالگرایی مانع از این می‌شود تا شما به نتیجه مطلوب دلخواهتان برسید. بنابراین سعی کنید واقع بین باشید و تمرکز خود را به مطالعه و بررسی سئوالات بگذارید.

4-برای امتحانات از قبل برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی درسی باعث می‌شود تا از روزها یا ماه های قبل به فکر امتحان خود باشید و در روزهای نزدیک به امتحان فقط به مرور مطالب، خلاصه نویسی و تمرینات بیشتر بپردازید تا تسلط خود را روی بخش های مختلف کتاب تثبیت شود.

برای اینکه جمله من استرس امتحان دارم را تکرار نکنید حتما برنامه ریزی درسی داشته باشید.
برای ایام امتحانات برنامه ریزی درسی از قبل داشته باشید

5-ورزش تاثیر زیادی در کاهش اضطراب امتحان دارد

ورزش سبب کاهش میزان استرس و اضطراب در بدن می‌شود. بنابراین حتی اگر اهل ورزش نیستید حتما روزانه برای سلامتی روح و جسم خود تمرینات سبک را انجام دهید تا اثرات مثبتی در خلق‌وخو و افکارتان بگذارد.

بیشتر بخوانید: چگونه هنگام درس خواندن به چیزی فکر نکنیم؟

6-برای آمادگی بیشتر از خود آزمون بگیرید

یکی از بهترین روش ها برای افزایش یادگیری مطالب و حفظ آرامش در جلسه امتحان، این است که سئوالات چالش برانگیز و سخت را بر روی یک کاغذ بنویسید و از خود آزمون بگیرید سپس به دنبال پاسخ های سئوالاتی باشید که جواب نداده اید. با این روش تسلط خود را بر روی مطالب درسی کامل می‌کنید.

نتیجه گیری

پس از خواندن این مقاله به این نتیجه رسیده ایم که برای کاهش استرس امتحان روش های مختلفی وجود دارد و با رعایت نکاتی ساده می‌توانیم آرامش خود را در جلسه آزمون حفظ کنیم. همچنین دریافتید که برای استرس امتحان چی بخوریم؟ تا علاوه بر حفظ خونسردی، انرژی مطلوبی کسب کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

ستاره سنجایشمشاهده نوشته ها

Avatar for ستاره سنجایش

کارشناس سئو و محتوا - محقق در زمینه توسعه فردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!