چگونه هنگام درس خواندن به چیزی فکر نکنیم؟ 10 راهکار کاربردی و ساده


چگونه هنگام درس خواندن به چیزی فکر نکنیم؟” سوالی است که معمولا نزدیک ایام امتحانات ترند می شود و اکثر ما در همین زمان از این راهکارها استفاده میکنیم. اما استفاده بعدی چه زمانی است؟ درست حدس زدید! ایام دوره بعدی امتحانات!! البته ما درباره جمع کثیری از جماعت دانش آموز و دانشجو صحبت می کنیم نه شمایی که در کسب علم و دانش از خود معلم جلوتر هستید 🙂


در این مطلب سایت قوی شیم بنا داریم که راهکارهای پاسخ به سوال چگونه موقع درس خواندن تمرکز کنیم و فکر نکنیم را با هم بررسی کنیم. این راه کار ها بسیار ساده اما تاثیر گذار هستند و در کوتاه مدت شما می توانید قدرت تمرکز خود را افزایش دهید و از زمان خود بیشترین استفاده را ببرید. با ما همراه باشید.

10 راهکار برای اینکه هنگام درس خواندن به چیزی فکر نکنیم!

برای اینکه هنگام درس خواندن تمرکز و بهروری خوبی داشته باشید در زیر راهکارهایی را به شما توصیه کرده ایم تا با کمک آن‌ها مطالعه خوب و سودمندی را داشته باشید.?

1- مکان آرام و مناسب انتخاب کنید.

سعی کنید زمانی که می خواهید درس بخوانید محلی را انتخاب کنید که عوامل حواس پرتی در آنجا نباشد مثل رادیو، تلویزیون و افراد دیگری که با صحبت کردن تمرکز شما را به هم میزنند. مهم تر از همه اینکه تلفن همراه خود را از خودتان دور کنید! نترسید! با یک شب دور شدن از شبکه های اجتماعی هیچ اتفاق بدی رخ نمی دهد! این مهم‌ترین کار برای افرادی است که سوال دارند چگونه فقط به درس فکر کنیم!

دور کردن گوشی برای اینکه هنگام درس خواندن به چیزی فکر نکنیم
برای اینکه هنگام درس خواندن به چیزی فکر نکنیم باید موبایل را از خود دور کنیم

2- وسایل مورد نیازتان را از قبل آماده کنید.

تمام کتاب ها و جزوه ها و کمک درسی هایی که به آنها احتیاج دارید را کنار دست‌تان بگذارید تا برای استفاده از آنها دیگر نیاز نباشد از جایتان بلند شوید، زیرا هر بار که برای برداشتن چیزی بلند شوید تمرکز شما به هم میخورد.


3- برای خود رقیب تحصیلی بتراشید!

البته در سطح خودتان!داشتن رقیب باعث می شود بیشترین تمرکز را داشته باشید و هنگام درس خواندن به چیزی فکر نکنید. اما حواستان باشد که درگیر استرس رقابت نشوید. یک راهکار دیگر این است که با گذشته خودتان رقابت کنید یا برای خود چالش بگذارید که نمره شما از فلان مقداری که تعیین کرده اید، باید بیشتر شود.

شاید برایتان مفید باشد: چکار کنیم استرس نداشته باشیم

4- افکار منفی را از خود دور کنید.

تمام فکرهای مهم و غیرمهمی که هنگام درس خواندن به ذهنتان میرسد را روی کاغذ یادداشت کنید و به ذهنتان وعده دهید که حتما در فرصتی دیگر به سراغ آنها خواهید رفت. این کار باعث می شود که انباشتگی و درهم تنیدگی فکرهای مختلف در مغزتان کاهش یابد. این یک راهکار کاربردی برای افرادی است که سوال دارند: چگونه هنگام درس خواندن به چیزی فکر نکنیم!

خیال پردازی مانع از تمرکز در زمان درس خواندن
پیشگیری از خیال پردازی در زمان درس خواندن

5- خیال پردازی را کنار بگذارید.

بسیاری از افرادی که می پرسند چگونه هنگام درس خواندن به چیزی فکر نکنیم، افراد خیال پرداز هستند، یا حداقل در زمان درس خواندن خیال پرداز می شوند! کمتر کسی پیدا می شود که در زمان درس خواندن خود را در جایگاه بیل گیتس و استیو جابز تصور نکرده و برنامه ریزی نکرده باشد که با ثروتش چه کند!
اگر دیدید مغز شما شروع به خیال پردازی می کند و حواستان هنگام درس خواندن پرت میشود می توانید با صدای بلند درس بخوانید، این روش باعث بالا رفتن تمرکز در زمان درس خواندن می شود.

6- چگونه تمرکز کنیم روی درس؟ با برنامه ریزی!

اگر جزء افرادی هستید که دائم چک می کنید که چقدر از کتاب مانده است، سعی کنید تمام کتاب را تقسیم بندی کنید و برای مطالعه خود برنامه ریزی کنید. هر ساعت یک بخش از کتاب یا جزوه را مطالعه کنید و برای قسمت های دیگر حتما زمان مشخصی را تعیین کنید. با انجام این کار موقع درس خواندن به چیز دیگری فکر نمی کنید زیرا ذهن مشغول قسمت ها و زمان تعیین شده می شود.

توصیه داخل پرانتز (حاصل تجربه!): اگر زمان شما بسیار محدود است و اصطلاحا شب امتحانی هستید، توصیه می کنیم در زمانی کوتاه تصمیم بگیرید که کدام بخش ها را مطالعه خواهید کرد و بقیه بخش ها را حذف کنید. این کار باعث می شود تا همان قسمتی که مطالعه کرده اید را خوب یاد گرفته و امتحان را پاس کنید. (البته اگر استاد خوبی داشته و سرکلاس حاضر بوده‌اید!)

7- تند خوانی را تمرین کنید.

آخرین راهکار پیشنهاد یادگیری تندخوانی است. برای اینکه هنگام درس خواندن به چیزی فکر نکنید می توانید مطالب را سریع بخوانید یا به اصطلاح تند خوانی کنید. این کار، راه فراری برای ذهن باقی نمی گذارد و مطالب سریع تر وارد بخش یاد گیری می‌شود. تندخوانی در تمام طول زندگی، هر زمان که با متن مواجه شدید به کارتان خواهد آمد.

8- برای خود هدف تعیین کنید.

اهمیت تعیین کردن هدف در مطالعه این است که فرصت کمتری برای خیال پردازی و فکرهای حاشیه‌ای خواهید داشت. بنابراین برای دزس‌های خود اهداف کونته مدت و بلند مدت تعیین کنید تا در تلاش این باشید خود را به اهدافتان برسانید و شاهد نتایج خوبی باشید.

از مهم ترین اصول درس خواندن این است که هدف خود را تعیین کنید تا در راستای آن تلاش و مطالعه کنید.
تعیین هدف مهم ترین اصل مطالعه است.

9- چگونه موقع درس خوندن فکر نکنیم؟ با خواب کافی!

خواب کافی یکی از مهم‌ترین عوامل در عدم حواس پرتی هنگام درس خواندن است. توصیه می‌کنیم در شبانه روز حتما 8 ساعت بخوابید و به ذهن خود استراحت بدهید. از جمله مزیت دیگر آن این است که باعث افزایش سرعت یادگیری و تمرکز در مطالب درسی می‌شود.

10- مکان مطالعه خود را مرتب کنید.

اگر ذهن شما درگیر سئوال چگونه تمرکز کنیم روی درس؟ می‌باشد، به شما توصیه می‌کنیم حتما محیط اطرافتان را تمیز و مرتب کنید تا بهم ریختگی محیط، سبب آشفتگی ذهنی شما نشود و انرژی مثبت را به شما منتقل کند.

نتیجه گیری

پس از بررسی راهکارها به این نتیجه رسیده‌ایم که انجام دادن این تمرینات و راه کار ها بسیار آسان است و شما حتما در کوتاه مدت تاثیر شگفت انگیز آن را خواهید دید. فقط کافی است چند بار این راه کارها را تکرار کنید. پس از آن به خودتان می آیید و با خودتان میگویید: بالاخره موفق شدیم هنگام درس خواندن به چیزی فکر نکنیم!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 20 میانگین: 4.7]

الهام کمالیمشاهده نوشته ها

Avatar for الهام کمالی

متخصص سئو - متخصص حوزه توسعه فردی و علاقه‌مند به آموزش مهارت به دیگران

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!