رژیم فستینگ چیست؟

رژیم فستینگ یا روزه‌داری تناوبی نوعی از رژیم‌های غذایی است که در آن فرد به صورت منظم و بر اساس برنامه‌ریزی خاصی از خوردن غذا خودداری می‌کند. این روش بر اساس مکانیزم‌های طبیعی بدن برای استفاده از انرژی ذخیره‌شده در دوران‌های بدون غذا است. هدف اصلی رژیم فستینگ کاهش وزن است، اما برخی مطالعات نشان داده‌اند که این روش می‌تواند سایر فوایدی نیز داشته باشد. همچنین مهم است توجه داشته باشیم که رژیم فستینگ برای همه افراد مناسب نیست و پیش از شروع آن بهتر است با یک متخصص تغذیه یا پزشک مشاوره کنید.

در این مقاله از سایت قوی شیم قرار است با همه مطالب مرتبطبا رژیم فستینگ آشنا شوید. پس اگر اطلاعات بیشتری میخواهید کسب کنید در ادامه همراه ما باشید.

رژیم فستینگ یا روزه داری
رژیم فستینگ یا روزه داری چه نوع رژیمی است؟

انواع رژیم فستینگ یا روزه داری

رژیم فستینگ در چندین شیوه مختلف انجام می‌شود که عبارتند از:

1- رژیم فستینگ 16/8 یا رژیم خورد-روزه‌داری

در این رژیم:

  • افراد باید برای 16 ساعت در روز روزه داشته باشند. در طول این زمان، مصرف هرگونه کالری (غذایی یا نوشابه) ممنوع است. اما می‌توانند آب، چای بدون شکر یا قهوه بدون شکر و کرم بنوشند.
  • در 8 ساعت باقی‌مانده، می‌توانند به طور طبیعی غذا بخورند. معمولاً این بازه زمانی از ساعت 12 ظهر تا 8 شب است، اما می‌توانید بسته به سبک زندگی خود بازه زمانی را تغییر دهید.

2- روزه‌داری 24 ساعته یا رژیم Eat-Stop-Eat

روزه‌داری 24 ساعته یا رژیم “Eat-Stop-Eat” نوعی از روزه‌داری است که توسط برد پیلون، یک محقق سابق در صنعت مکمل‌های ورزشی، معرفی شده است. این رژیم به شکل زیر اجرا می‌شود:

  • افراد یک یا دو بار در هفته، روزه‌ی 24 ساعته می‌دارند. به عنوان مثال، اگر شما شام را ساعت 7 شب می‌خورید، تا شام روز بعد ساعت 7 شب هیچ چیزی نمی‌خورید.
  • در روزهایی که روزه نمی‌دارید، به طور نرمال می‌توانید غذا بخورید.

3- رژیم 5:2

رژیم 5:2، که به نام “رژیم کالری محدود هفتگی” هم شناخته می‌شود، یکی از شیوه‌های روزه‌داری تناوبی است که بر اساس محدود کردن مصرف کالری در دو روز از هفته است و به شکل زیر میتوان ان را اجرا کرد:

  • در 5 روز از هفته: شما به طور نرمال غذا می‌خورید و به نظر نمی‌رسد که هیچ محدودیت خاصی در مصرف کالری داشته باشید.
  • در 2 روز دیگر از هفته (که بهتر است پشت سر هم نباشند) شما مصرف کالری خود را به طور قابل توجهی محدود می‌کنید. برای مردان معمولاً به 600 کالری و برای زنان به 500 کالری در روز پیشنهاد می‌شود.

مزایای رژیم فستینگ چیست؟

رژیم فستینگ یا روزه‌داری در سال‌های اخیر به دلیل فواید متعددی که مطالعات به آن نسبت داده‌اند، بسیار محبوب شده است. مزایای رژیم فستینگ به شرح زیر است:

مزایای رژیم فستینگ
مزایای رژیم روزه داری
  1. کاهش وزن و چربی بدن: فستینگ می‌تواند باعث کاهش مصرف کلی کالری و افزایش میزان متابولیسم شود، که هر دو به کاهش وزن کمک می‌کنند.
  2. افزایش حساسیت به انسولین: این رژیم می‌تواند در کاهش میزان قند خون و افزایش حساسیت به انسولین کمک کند، بنابراین این کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 منجر می‌شود.
  3. سلامت قلب: رژیم فستینگ می‌تواند به کاهش فاکتورهای خطر قلبی مانند فشار خون، کلسترول بد، تری‌گلیسرید و سایر موارد کمک کند.
  4. سلامت مغز: رژیم روزه‌داری می‌تواند به افزایش سطح هورمون رشد در مغز و کاهش استرس کمک کند، که هر دو به سلامت مغز کمک می‌کنند.
  5. پیشگیری از بیماری‌های مزمن: برخی مطالعات نشان داده‌اند که فستینگ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و آلزایمر را کاهش دهد.
  6. افزایش عمر: در تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد فستینگ می‌تواند به افزایش طول عمر کمک کند، اما این ادعا نیاز به تحقیقات بیشتر در انسان‌ها دارد.

کلام آخر

در نهایت با خواندن این مقاله متوجه شدید که رژیم فستینگ یا روزه‌داری، استراتژی تغذیه‌ای است که در آن فرد در بازه‌های زمانی معینی از مصرف غذا خودداری می‌کند. این روش، با وعده‌های غذایی کم‌کالری یا بازه‌های زمانی بدون غذا، به کاهش مصرف کل کالری و استفاده از ذخایر انرژی بدن کمک می‌کند. فواید احتمالی آن شامل کاهش وزن، بهبود حساسیت به انسولین، کاهش فاکتورهای خطر قلبی و مزایای دیگری در سلامت مغز است. با این حال، هر فرد به طور متفاوت به فستینگ واکنش نشان می‌دهد و قبل از شروع این رژیم، مشاوره با متخصص تغذیه یا پزشک است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بهاره صمدیهمشاهده نوشته ها

Avatar for بهاره صمدیه

متخصص تغذیه هستم و دوست دارم دانشم رو به روش‌های مختلف در اختیار بقیه قرار بدم.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!