چگونه کمال گرا نباشیم؟ سوالی است که اکثر افراد در طول روز از خود می‌پرسند. به طور کلی کمال‌گرایی به عنوان یک رفتار یا طرز تفکری است که فرد با نکته سنجی فراوان برای رسیدن به نتیجه عالی و بی نقص تلاش می‌کند. افراد کمال‌گرا تمایل دارند که همیشه در هر کاری که انجام می‌دهند بدون هیچ گونه خطا و اشتباهی عمل کنند. به عبارت دیگر، کمال‌گرایی تمایل برای داشتن کنترل کامل بر همه‌ی جنبه‌های زندگی و جلوگیری از هرگونه خطا در خود یا دیگران می‌گویند.

در این مقاله از سایت قوی شیم قرار است درباره راهکارهای کاهش کمال گرایی صحبت کنیم. اگر چنین دغدغه ای را دارید در ادامه همراه ما باشید.

چگونه کمال گرا نباشیم؟ با قرار دادن روش‌هایی ساده در برنامه روزانه خود.
راهکارهای کاهش کمال گرایی

1- اختلاف بین تلاش و کمال گرایی را بدانید

بنابراین آن دسته از افرادی که برای پیشرفت و رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند، دغدغه ای برای آن که در کار خود خطا یا اشتباهی رخ ندهد، ندارند و اگر مرتکب اشتباهی شوند، آن را می‌پذیرند. در مقابل، افراد کمال‌گرا تمایل دارند که در هر کاری که انجام می‌دهند بدون هیچ گونه خطا، به صورت کامل و بی‌نقص عمل کنند. این رفتار ممکن است باعث ایجاد فشار، اضطراب و کاهش اعتماد به نفس و… در افراد شود. بنابراین لازم است برای پاسخ به سوال چگونه کمال گرا نباشیم؟ این روش ها عمیقاً درک کنیم و در کارهای خود اجرا کنیم.

2- از اشتباهات خود نترسید!

برای نترسیدن از اشتباهاتتان، باید قبول کردن آنها را به عنوان یک قسمت از فرآیند یادگیری بدانید. بهتر است آن‌ها به عنوان یک فرصت برای بهبود و پیشرفت خود نگاه کنید. برای این کار، بهتر است از اشتباهات خود یادداشت‌برداری کنید و سعی کنید آن‌ها در آینده تکرار نکنید. همچنین برای کاهش کمال‌گرایی، باید ارزیابی منطقی از کارهای خود داشته باشید و به جای تمرکز بر روی اشتباهات، بهتر است بر روی عملکرد مثبت خود توجه داشته باشید.

3-چگونه کمال گرا نباشیم؟ با اهداف واقع گرایانه

داشتن اهداف واقع‌گرایانه می‌تواند به کاهش کمال‌گرایی کمک کند. در ابتدا باید اهداف قابل دستیابی را برای خود انتخاب کنید که دسترسی آسان‌تری برای آن وجود دارد. سپس به جای تلاش برای رسیدن به هدف نهایی، بهتر است به اهداف چند مرحله‌ای توجه کنید و در هر مرحله به دنبال بهبود و پیشرفت خود باشید. در آخر بهتر است از خودتان انتظاراتی داشته باشید که با توانایی‌هایتان سازگار باشند.

4- مهارت انتقادپذیری داشته باشید

برای داشتن مهارت انتقاد پذیری، باید قبول کردن انتقادات را به عنوان یک فرصت برای بهبود خود بدانید. همچنین به جای تمرکز بر روی نقاط ضعف خود، بهتر است به دستاوردهای خود فکر کنید و بازخورد مثبت به خود بدهید. گوش کردن به انتقادات دیگران و سعی در پاسخ و بازخورد مثبت به آن‌ها به از کم کردن کمال‌گرایی کمک می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید که باید تفاوت‌های خود با دیگران را بپذیرید و به جای تلاش برای مانند دیگران بودن، برای بهتر شدن خود توجه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ستاره سنجایشمشاهده نوشته ها

Avatar for ستاره سنجایش

کارشناس سئو و محتوا - محقق در زمینه توسعه فردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!