چگونه مدیریت احساسات در زندگی و محیط کاری داشته باشیم؟

از مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید در زندگی داشته باشید و بتوانید در موقعیت‌های مختلف زندگی آن را به کار ببرید، مدیریت احساسات است. تمامی کارهای ما در طول روز درگیر عواطف و احساسات ما هستند و اگر بتوانیم احساسات خود را کنترل و مدیریت کنیم نیمی از راه موفقیت و پیشرفت را طی خواهیم کرد.

در این مطلب از تیم قوی شیم قرار است درباره مدیریت عواطف و احساسات صحبت کنیم تا به راحتی بتوانید از احساساتی مانند استرس، خشم، ناراحتی و… جلوگیری کنید و روابط خوب و ماندگاری با اطرافیانتان در زندگی و کار داشته باشید.

5 روش مدیریت احساسات که باید بدانید!

بسیاری از افراد به دنبال کنترل احساسات خود در چالش های زندگی روزانه هستند، زیرا با مدیریت کردن عواطف خود در مواجه با مشکلات و ناملایمات، می‌توانند با هوشمندی و رفتاری صحیح از آن مرحله به خوبی رد شوند. در ادامه با روش هایی آشنا خواهید شد که هر کسی باید در زندگی خود، آن‌ها را برای مدیریت بحران پیاده سازی کند.

برای آن که بتوانید زندگی موفق و شادی داشته باشید لازم است روش‌های مدیریت احساسات را در زندگی خود پیاده‌سازی کنید.
کنترل احساسات با روش های کاربردی

1-رفتار اطرافیانتان را قضاوت نکنید

خیلی از مواقع رفتار اطرافیانتان را به اشتباه قضاوت می‌کنید و رفتار ناخوشایندی از خود، در مقابل نشان می‌دهید. اما ممکن است پس از مدتی متوجه واقعیت ماجرا بشوید که دیگر خیلی دیر است! بنابراین به شما توصیه می‌کنیم هنگامی که از رفتاری دلخور می‌شوید، خونسردی خود را حفظ کنید و سپس شرایط را از دید فردی دیگر ارزیابی کنید.

2-مدیریت عواطف و احساسات با خودشناسی

از مهم‌ترین روش‌های مدیریت احساسات می‌توان به شناختن عواطف و احساسات خود اشاره کرد. برای آن که احساسات خود را بشناسید لازم است مدتی رفتار خود را آنالیز و ارزیابی کنید سپس می‌توانید حدس بزنید در مواجه با اتفاقات متفاوت، چه رفتاری را از خود نشان خواهید داد. بنابراین باید با توجه به نوع رفتارتان از روش های دیگری که در ادامه پیشنهاد داده‌ایم کمک بگیرید.

3-در زمان حال زندگی کنید

فکر کردن به اتفاقات گذشته و آینده‌ای قرار است اتفاق بیفتد تمرکز ذهن شما را برای زندگی در زمان حال خواهد گرفت و باعث می‌شود از اهداف و برنامه‌های خود عقب بمانید. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم با فعالیت‌هایی مانند: گوش دادن به موسیقی یا پادکست، مطالعه، شروع یادگیری مهارت جدید و… افکار و انرژی خود را متمرکز بر زندگی در زمان حال کنید.

4-مدیریت احساسات با مثبت نگری!

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به دلیل شرایط ناگواری که در گذشته برایشان پیش آمده است دیدگاه منفی پیدا کردند، کاملاٌ دیدگاه اشتباه دارید! زیرا با منفی نگری اتفاقات بد و منفی را جذب خود می‌کنید و شرایط را برای خود سخت‌تر از قبل خواهید کرد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تمرکزتان بر روی نقاط قوت و شاخص‌های مثبت باشد تا با روحیه مثبت بتوانید هر چالشی را به خوبی پشت سر بگذارید.

در تعریف مدیریت احساسات یکی از اصل‌های مهم در آن مثبت نگری است.
مثبت نگری تاثیر زیادی در کنترل احساسات دارد

5-اتفاقات را بپذیرید

پذیرفتن اتفاقات ناخوشایند یکی از اصول مدیریت عواطف و احساسات است. این نکته را در نظر داشته باشیم که همیشه شرایط زندگی آنگونه که ما می‌خواهیم پیش نخواهد رفت. بنابراین با پذیرفتن این اصل، اگر با اتفاقات بدی رو به رو شویم به جای ناراحتی و از دست دادن روحیه خود، تلاش در رفع مشکلات به وجود آمده خواهیم داشت.

چگونه کنترل احساسات در محل کار داشته باشیم؟

اگر شاغل باشید احتمالاٌ نیمی از روز خود را در محل کار سپری می‌کنید و ممکن است با چالش‌هایی رو به رو شوید که احساسات ناخوشایندی در شما به وجود بیاورد. بنابراین باید با توجه به نوع عواطف خود تلاش کنید اوضاع را مدیریت کنید. در ادامه انواع احساساتی که ممکن است در محیط کار برای شما به وجود بیاید با راه حل کاربردی آن شرح داده ایم:

در محیط کار با چالش هایی رو‌به‌رو خواهید شد که باید بدانید هنگام بروز احساسات نامطلوب چه روشی را انجام دهید.
مدیریت احساسات در محیط کار

1-ناراحتی: ابتدا علت ناراحتی خود را نسبت به مسئله شناسایی کنید. سپس در سکوت اتفاقات را مرور کنید و پس از آن روش مثبت نگری را انجام بدهید. با این روش شما تعریف مدیریت احساسات را کاملاٌ به جا آورده اید!

2-استرس: معمولاٌ استرس در محیط کار وجود دارد، به خصوص زمانی که در جلسات مهم بخواهید حضور پیدا کنید. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم قبل از هر کاری چند نفس عمیق بکشید و سعی کنید اتفاقات مثبت را در ذهن خود تداعی کنید.

3-نگرانی: نگرانی ممکن است در موقعیت هایی مانند اعلام نتایج استخدامی، داشتن پروژه های سنگین و… به سراغتان بیاید. بنابراین بهتر است ابتدا موقعیت و توانایی خود را ارزیابی کنید سپس اگر در حد توانایی شما بود، کاری را قبول کنید یا مصاحبه ای را انجام بدهید. با این وجود هیچوقت نگران شرایط پیش‌رو نخواهید بود.

4- عصبانیت: اگر در محیط کار از رفتار یا شرایطی عصبانی شدید، ابتدا سعی کنید 1 دقیقه سکوت کنید ویک لیوان آب بنوشید. سپس افکار خود را متمرکز بر مسئله دیگری کنید. پس از مدتی خواهید دید موضوعی که شما را عصبانی کرده بود، دیگر اهمیتی برای شما ندارد.

نتیجه گیری

با خواندن این مقاله قطعاٌ به این نتیجه رسیدید که مدیریت عواطف و احساسات کار سختی نیست! کافی است هنگامی که در شرایط نابسامانی قرار گرفته‌اید با روش‌هایی که ذکر کرده‌ایم اوضاع را مدیریت کنید و بتوانید روابط خود را با دوستان و اطرافیانتان به بهترین شکل حفظ کنید. همچنین به مرور زمان که این روش ها را تمرین کنید عادت می‌کنید با دید منطقی به اتفاقات پیش‌رو نگاه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

ستاره سنجایشمشاهده نوشته ها

Avatar for ستاره سنجایش

کارشناس سئو و محتوا - محقق در زمینه توسعه فردی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!