امروزه تقویت فن بیان و داشتن مهارت ارتباط مؤثر، دغدغه بسیاری از انسان ها است. درحال حاضر فن بیان قوی مختص افرادی که سخرانی می کنند نیست. اغلب مشاغل امروزی به توانایی های کلامی و برقراری ارتباط موثر نیاز دارند. در بیشتر اطلاعیه های استخدام تأکید بر مهارت فن بیان و ارتباط کلامی به وضوح دیده می شود. به طوری که این استعداد را درصدر مهارت‌های موردنیاز خود قرار داده‌اند.

این سوال که چگونه فن بیان موثر و خوبی داشته باشیم و راه‌های تقویت فن بیان چیست می‌تواند پاسخ‌های متعددی داشته باشد.

در این مقاله به 5 تکنیک کاربردی برای بهبود فن بیان خواهیم پرداخت البته در ابتدا مطلب به سراغ معنای آن می‌رویم.

مفهوم فن بیان

به مهارت بیان افکار و ایده‌ها به صورت اثرگذار و شفاف، فن بیان گفته می‌شود. فن بیان یک مهارت ارتباطی حاوی استفاده از کلمات، زبان بدن، حرکات چشم و لحن صدا است.

فردی که این مهارت را دارد قادر است مخاطبین را به خود جذب کند و ارتباطی عمیق و درونی با آنها داشته باشد. فن بیان خوب یک هنر است که توانایی فرد را در استفاده از کلمات، اصوات و آواها نشان می‌دهد.  

5 تکنیک برای بهبود فن بیان

تکنیک های تقویت فن بیان نیاز به تمرین و تکرار دارند و درزمان کوتاهی نتیجه نمی دهند به طوری که با تکرار باید ملکه ذهن شما شوند.

از طریق ویس به صحبت های خود گوش دهید

این روش شاید برای بعضی از افراد جذاب نباشد اما در عین‌حال گوش دادن به صحبت‌های خود بسیار مؤثر است  چرا که کمک می‌کند از کاستی‌های کلامی و تپق ها در گفتار مطلع شویم. در این روش می‌توانید صدای خود را به صورت ویس ضبط، برای دوستان و آشنایان خود ارسال کنید. به دنبال کلمات پرتکرار در صحبت خود باشید و عادت‌های اشتباه گفتاری خود را شناسایی و برطرف کنید.

تقویت فن بیان با ویس گرفتن

حفظ اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یک موضوع مهم و کمک کننده در میزان موفقیت شما برای برقراری ارتباط و تقویت فن بیان است.

عزت نفس بالا روی لحن، حرکات و میزان جذابیت سخن اثر می‌گذارد. افرادی که از این مزیت برخوردارند به راحتی و در مدت زمان کمتری به خواسته خود می‌رسند. هنگام صحبت کردن ذهن خود را آرام کنید و افکار مثبت را مورد توجه قرار دهید. درحین صحبت کردن میزان صدای خود را کنترل کنید تا نیاز به تکرار آن نباشد.

ژست و نحوه ایستادن شما بسیار مؤثر است ، به صورت یک حقیقت آشکار برای مخاطب نمایان می‌شود.

برقراری ارتباط چشمی با مخاطب

شاید این مطلب به گوشتان خورده باشد که چشم‌ها روزنه ای برای ورود به روح هستند. زمانی که با فردی ارتباط چشمی برقرار می کنید، نوع درکتان از آن ملاقات خاص‌تر می‌شود و اثرگذاری شما بر روی مخاطب دوچندان است. ارتباط چشمی نقش مؤثری در تقویت فن بیان دارد که ویژگی بارز زبان بدن است.

 تماس چشمی برای همه انسان‌ها آشنا است و در برقراری ارتباط اولیه، اهمیت زیادی دارد. قبل از شروع گفت وگو ارتباط چشمی فراموش نشود. 

استفاده از زبان بدن

کلمات، لحن صدا و زبان بدن سه عنصر اصلی در فن بیان به حساب می‌آیند. زبان بدن یا بادی لنگویج (Body language) یک نوع ارتباط غیرکلامی و رفتاری است که بدون صحبت کردن پیام ‌را منتقل می‌کند و در برقراری ارتباطات روزمره ما انسان‌ها نقش پر رنگی دارد. با به کارگیری درست از ظرفیت زبان بدن، پیام ها در روابط کاری، اجتماعی کامل‌تر و دقیق‌تر منتقل می‌شوند. این تکنیک بر جذابیت های ظاهری شما می‌افزاید و هنگام گفت‌و‌گو باعث تأکید بر کلام می‌شود.

زبان بدن در اثربخشی کلام و نفوذ آن تأثیر بسزایی که برای تقویت فن بیان نکته مهمی به شمار می‌رود.

تاثیر زبان بدن بر فن بیان

چگونگی پایان دادن به جملات

میزان جذابیت و اثرگذاری کلام در پایان باید به اندازه آغاز آن باشد. زمانی که صحبت می کنیم توجه مخاطب در دو مرحله به ما جلب می‌شود اول در شروع کلام و دیگری پایان آن؛ همانطور که برای آغاز گفتگو باید آمادگی لازم را داشت برای انتهای صحبت نیز برنامه‌ریزی لازم است. جملات زیبا و امیدبخش برای همه مطلوب است. از دیگر ترفندهای اثرگذاری و تقویت فن بیان شما این است که در پایان صحبت به تکرار پیام اصلی سخن خود بپردازید و نگذارید منظور شما با شاخ و برگ دادن های اضافی پنهان شود.

سؤالات متداول 

شاید این سؤالات مدنظر شما هم باشد:

چرا باید فن بیان خود را تقویت کنیم؟

انسان طبیعتی اجتماعی دارد و علاقه‌مند به برقراری ارتباط با دیگران است. فن بیان یک مهارت برای رسیدن به ارتباط مؤثر با افراد اجتماع است و رمز موفقیت برای جذب مخاطب در زندگی روزمره و مشاغل گوناگون به شمار می‌آید.

آیا حفظ اعتماد به نفس در تقویت فن بیان اثر دارد؟

همانطور که گفته شد اعتماد به نفس، رکنی مهم در تقویت فن بیان و برقراری ارتباط کلامی مؤثر است که در این مقاله راهکارهایی برای حفظ و تقویت آن بیان کرده‌ایم.

آیا استفاده از تکنیک زبان بدن در تقویت فن بیان ضروری است؟

به اعتقاد کارشناسان، زبان بدن جزء سه عنصر اصلی در تقویت فن بیان است و زبان بدن در اثر بخشی کلام بسیار اهمیت دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!